Kuluttajat lääkkeiden suoramainontaa vastaan
Britannian kuluttajien yhdistys on julkistanut tulokset noin 1 800 kuluttajaan kohdistuneesta tutkimuksesta, jossa selviteltiin reseptilääkkeiden suoramainonnan mahdollisia seuraamuksia. Yli puolet arveli, että lääkeyritykset yrittäisivät uskotella ihmisten sairastavan jotakin tautia, jota heillä ei ole. Vain 25 % uskoi, että lääkeyrityksien informaatio olisi puolueetonta ja kokonaisvaltaista, ja että siinä esitettäisiin myös lääkkeetön hoitovaihtoehto ja kilpailevat hoitomahdollisuudet. Lääkeyrityksien informaatio katsottiin vähiten luotettavaksi, kun sitä verrattiin lääkärien, apteekkihenkilöstön, viranomaisten, potilasjärjestöjen tai Internetin tarjoamaan tietoon. Puolet vastaajista epäili, ettei haittavaikutuksista mainittaisi, ja yli 80 % uskoi, että lääkeyritykset mainostaisivat vain tuottoisimpia lääkkeitään.