Tunteisiin keskittymisen merkitys terapeuttisessa muutoksessa
Syvempi tunnekokemus edistää psykoterapian tuloksellisuutta.
Aktiiviset interventiot, kuten osuva empatia, kehollisen kokemuksen huomiointi sekä tyhjän tuolin ja kahden tuolin tekniikat, voivat edesauttaa välteltyjen tai kipeiden tunteiden kohtaamista.
Tunnekeskeisen psykoterapian vaikuttavuudesta on näyttöä masennuksessa, ihmissuhdeongelmissa sekä varhaisen kaltoinkohtelun kokemuksissa.
Lisätutkimusta tarvitaan työskentelyn räätälöimiseksi potilaiden yksilöllisiin ominaisuuksiin.
Kasvava kiinnostus tunteita kohtaan on leimannut niin ihmistieteitä kuin julkista keskustelua 2000-luvulla (1). Affektiivisen neurotieteen ja positiivisen psykologian kaltaiset tutkimusalat ovat vahvistuneet. Tunteet saavat palstatilaa myös politiikassa ja taloudessa.
Tunteissa ilmenee useiden psykiatristen oireyhtymien sitkeä ydin (2). Ihmiselämään ajoin kuuluvat alakulo, pelko tai kiukku eivät hälvene. Sen sijaan ne hallitsevat kokemusta esimerkiksi masennuksessa, ahdistuksessa ja persoonallisuushäiriöissä. Hoidossa näihin pyritään välillisesti vaikuttamaan esimerkiksi lääkityksellä, liikunnalla, rentoutumisharjoituksilla, psykoedukaatiolla tai muutoin kognitiota, tiedonkäsittelyä muokaten.
Tunteita voidaan kuitenkin muokata myös nimenomaisesti niihin itseensä keskittymällä, syventyen ja työstäen; siis emotionaalista prosessointia edistäen ja fasilitoiden. Tätä lähestymistapaa on yksityiskohtaisesti tutkittu ja kehitetty viime vuosikymmeninä – erityisesti humanistis-kokemuksellisesta perinteestä juontuneen, Suomessa verraten niukasti tunnetun tunnekeskeisen psykoterapian (engl. emotion-focused therapy, EFT) piirissä (3,4,5). Tunnetyöskentelyä on kuitenkin kasvavasti painotettu myös eri taustoista ja ajatteluperinteistä kehittyneiden kognitiivisten (6) ja psykodynaamisten terapioiden piirissä (7). Tämä katsaus tarkastelee emotionaalisen prosessoinnin merkitystä psykologiselle muutokselle sekä sitä, miten ammattilainen voi tätä edesauttaa.
Tunteisiin keskittymisen merkitys
Käyttäytymisterapiassa pyritään vaikuttamaan käytökseen. Kognitiivisessa terapiassa keskiössä on ollut ajatusmallien muokkaaminen. Tunteista käsin työskentelyä on painotettu erityisesti humanistiseen terapiaperinteeseen kuuluvissa asiakaskeskeisissä (8) ja hahmoterapeuttisissa (9) suuntauksissa. Nämä ovat keskeisimmin vaikuttaneet nykyisen tunnekeskeisen psykoterapian työskentelytapoihin (5,10).
Jo 1950-luvulta kehittyneessä asiakaskeskeisessä perinteessä korostettiin auttajan huolellista virittymistä asiakkaan ilmaisuun, sen kommunikoimiin merkityksiin ja tunteisiin sekä näiden empaattista heijastamista ja validointia (8): käden pitämistä asiakkaan ”kokemuksellisella pulssilla”. Yksinkertaisimmillaan tämä voi tarkoittaa potilaan lausuman toistamista joko tämän omin tai hieman muunnelluin sanoin. Tunnekeskeisestä näkökulmasta oleellista on huomioida erityisesti viestin tunnesisältö: ”Kyllä, se tuntui (sinusta) todella pelottavalta.”
Empaattinen heijastaminen, kaikessa yksinkertaisuudessaan, rohkaisee asiakasta avoimuuteen omia häpeällisiksi, uhkaaviksi tai kielletyiksi koettuja kokemuksiaan ja näiden edelleen tutkimista kohtaan. Tuoreet meta-analyysit ovat osoittaneet potilaan ja terapeutin tunneilmaisun sekä terapeutin empatian, aitouden ja myönteisen arvonannon ennustavan psykoterapian hyötyjä (11,12,13,14).
Näiden ainesosien katsotaan mahdollistavan myös potilaan kokemuksen syvenemisen (15,16). Potilas uskaltautuu ulkoisten tapahtumien kuvauksesta sisäänpäin: omien tunteidensa elävään, tutkivaan, epäröiväänkin tarkasteluun. Tämä mahdollistaa tarkempien henkilökohtaisten merkitysten, mutta myös uusien näkökulmien löytämisen. Potilas voi huomata paitsi pelästyvänsä, myös vihastuvansa epäreilun esimiehen käytöksestä. Tämä voi johtaa spontaanisti omien oletusten, motivaatioiden tai minäkäsityksen tarkasteluun: ”Miksi en koskaan uskalla ilmaista kiukustumistani?”
Kokemuksen syventämistä korostettiin alun perin niin sanotuissa ei-direktiivisissä terapioissa, joita asiakaskeskeinen lähestymistapa puhtaimmillaan edusti (8). Terapeutin keskeiseksi tehtäväksi nähtiin pikemmin seurata potilaan ilmaisua kuin aktiivisesti muokata tai ohjata sitä. Syvemmän kokemisen tason on meta-analyyseissä todettu ennustavan hoidon vaikuttavuutta myös muissa, kuten kognitiivisessa käyttäytymisterapiassa sekä psykodynaamisissa ja interpersoonallisissa terapioissa (17).
Kliinikko voi edesauttaa potilaan tunteiden syvenemistä paitsi empaattisella läsnäololla, myös aktiivisemmalla huomion kiinnittämisellä (18). Tämä tarkoittaa niin sanallisten kuin sanattomienkin viestien huomaamista. Potilaan puristaessa kätensä nyrkkiin tai kyynelen vierähtäessä poskelle voi kysyä: ”Mitä kätesi nyt kertovat?” tai ”Nuo kyyneleet tuntuvat sanovan jotain tärkeää. Mitä ne haluaisivat sanoa, jos ne pystyisivät puhumaan?”
Tällaiset aloitteet helpottavat usein kivuliaiden tunteiden kohtaamista (19). Samoin toimii myös aktiivinen empatia – siis tunteisiin vetoavat kielikuvat, tulkinnat ja toteamukset – silloin kun ne tuntuvat kliinikon omaan suuhun sopivilta: ”Kuulostat jääneen täysin yksin tämän kokemuksen kanssa. Mutta me kaikkihan tarvitsemme apua joskus.”
Edellä mainitut periaatteet voivat olla hyödyllisiä erityisesti, mikäli potilas vähättelee omia kipeitä kokemuksiaan (20). Kaikissa ongelmissa, esimerkiksi psykoottisissa tai riippuvuushäiriöissä, ei tunteiden syventäminen toki ole ensisijainen strategia. Myös epävakaan persoonallisuushäiriön kaltaisissa hyvin vaikeissa tunnesäätelyn häiriöissä voivat muut, esimerkiksi behavioraaliset ja fysiologiset keinot olla ensisijaisia akuutissa hädässä. Yksilöllisesti toimivat hallintakeinot voivat tällöin olla vaihtelevia – intensiivisestä liikunnasta rentoutumisharjoituksiin tai jopa kasvojen työntämiseen jääkylmään veteen (21).
Emotionaaliset muutosprosessit
Tunnetyöskentelyssä tavoite ei ole vain tunteiden syvempi tiedostaminen ja kokeminen, vaan myös niiden muuttaminen (22). Muutostyössä voi hyödyntää ymmärrystä eri tunnetyypeistä ja näiden tyypillisistä perättäisistä ketjuista (taulukko 1).
Ketjujen hahmottamista auttaa jäsennys tois- ja ensisijaisiin tunteisiin. Toissijaiset, sekundaariset tunnereaktiot tulevat ensisijaisen, primaarisen ”selkäydinreaktion” jälkeen. Toissijaiset tunteet tyypillisesti suojaavat kipeämmiltä primaaritunteilta. Näin siis raivostuminen voi seurata alla olevasta nöyryytyksestä ja häpeästä tai pelästymisestä, voimattomuuden tai haavoittuvuuden kokemuksesta.
Toisaalta moni tunne voi olla niin tois- kuin ensisijainen. Ihminen voi myös esimerkiksi kokea sekundaarista häpeää primaarisemmasta raivostumisestaan. Terapiaa suotuisasti edistävälle emotionaaliselle prosessoinnille luonteenomaista on etenevä, elävä kosketus toissijaisten reaktioiden alla oleviin ensisijaisiin tunteisiin – ei pelkästään asian älyllinen ymmärtäminen.
Koska ihminen on taipuvainen välttämään kipeitä tunteita, tämä on usein helpommin sanottu kuin tehty. Siksi korostuu auttajan taito kuunnella ja tarttua signaaleihin eli markkereihin alla olevista tunteista (5) (taulukko 2). Aktiivista kuuntelua auttaa sopeutumista tukevien eli adaptiivisten ja sitä estävien eli maladaptiivisten tunnetyyppien hahmottaminen (22). Adaptiiviset tunteet ovat tilanteeseen suhteellisia, sinänsä ongelmattomia reaktioita. Ne ovat valmistaneet ihmistä asianmukaiseen reagointiin ympäristönsä kanssa ja palvelleet lajin säilymistä. Esimerkkejä ovat pelko uhattuna tai kiukku vahingoitettuna.
Terapiaan tullessa ihmistä hallitsevat usein maladaptiiviset, haitalliset tunteet. Ne viriävät uudestaan lukuisissa erilaisissa tilanteissa johtaen toivottomaan kokemukseen näihin tunteisiin ”jumiutumisesta”. Ne voivat pohjata varhaisempiin, toistuneisiin yksin jäämisen tai haavoitetuksi tulemisen kokemuksiin. Ensisijaisia haitallisia tunteita ovat esimerkiksi häpeä koetusta arvottomuudesta tai rakastettavuuden puutteesta tai perustavanlaatuinen pelko ja epävarmuus omasta kyvykkyydestä.
Haitalliset primaaritunteet harvoin näkyvät sellaisenaan ihmisen saapuessa ensimmäistä kertaa esimerkiksi terapeutin vastaanotolle. Sen sijaan näkyvät näitä peittävät toissijaiset tunteet, jotka ilmenevät tyypillisesti esimerkiksi alistuneisuutena, katkeruutena, itsekriittisyytenä tai jatkuvana pettymisenä toisiin (kuvio 1).
Terapeutin hienotunteiset arvaukset voivat tällöin edesauttaa kosketusta kipeään yksin jäämisen tunteeseen, primaarisempiin suruun ja kiukkuun: ”Toteat lakonisesti lapsuuden olevan ollutta ja mennyttä: ei sen murehtiminen hyödytä ketään. Mutta kuulen tuossa huokauksessasi jotain siitä, kuinka kipeästi olisit todella tarvinnut apua.” Tällaisia tulkintoja voi harkiten käyttää kuka tahansa hienovarainen kliinikko esimerkiksi lääkärin, psykologin tai hoitajan vastaanotolla. Samalla potilas voi kokea tulleensa myötäelävästi kuulluksi ja nähdyksi.
Tuolitekniikat tunteiden vahvistamisen tekniikkana
Tunteiden syvenemistä ja prosessointia voi vahvistaa myös erityistä perehtyneisyyttä ja harjoitusta vaativilla terapeuttisilla tekniikoilla. Tunnekeskeisessä psykoterapiassa käytettävät tuolitekniikat ovat perintöä sen juurista hahmoterapiassa (5).
Tyhjän tuolin tekniikassa voidaan edellä käsitellyn kaltaisessa tapauksessa kehottaa potilasta kuvittelemaan vastapäätä itseä istumaan laiminlyönyt, arvostellut tai vähätellyt vanhempi. Ensin voidaan kuvailla vanhemman vaatetus tai ilme, jotta mielikuva tulee eläväksi. Tämän jälkeen tutkitaan kysellen, mitä vanhempi sanoisi tai mikä tunnetila potilaassa viriää hänet nähdessään.
Tuoli-interventiot vahvistavat tehokkaasti tunteita kokevassa minässä, usein ensiksi lannistuneisuutta, toivottomuutta ja kipua. Tämä edesauttaa kokemuksellista työskentelyä niiden kanssa (5). Tunteiden muuntumista edesauttaa kosketus tarpeisiin, jotka liittyvät nyt viritettyihin pelon, häpeän tai toivottomuuden tunteisiin (kuvio 1). Terapeutti voi esimerkiksi kysyä potilaalta kokevan minän tuolissa: ”Pystytkö sanomaan, mitä olisit toivonut isältäsi noina hetkinä?”
Ilmaistuaan tuen tarpeensa saattaa potilas usein spontaanistikin siirtyä ilmaisemaan ensisijaisia sopeutumista palvelevia, esimerkiksi itseä puolustavan kiukun tai jämäkkyyden tunteita: ”Pieni lapsi ei olisi ansainnut tulla kohdelluksi siten. Olisin ansainnut ystävällisyyttä ja tukea sinulta!” Samoin herännyt myötätunto itseä kohtaan voi muuntaa haitallista häpeää ja pelkoa. Kuten aiemmin haitallisia tunteita, nyt virinneitä myönteisiä tunteita vahvistetaan empaattisesti validoiden. Tämä tukee niiden sulautumista ja sisäistämistä minäkokemukseen, itseä lannistavien äänien tilalle (kuvio 1).
Kosketus sopeutumista palveleviin ensisijaisiin tunteisiin koetaan usein itsessään terapeuttisesti muutosvoimaiseksi ja voimaannuttavaksi. Silti tunteiden kokemisen ja ilmaisun ohella myös niiden jälkikäteiselle pohtimiselle, ymmärtämiselle ja merkityksen luomiselle on sijansa terapiaistunnossa.
Lopuksi
Siirtymä haitallisista toissijaisista ensisijaisiin, sopeutumista palveleviin ja myönteisiin tunteisiin – näitä kutakin vuorollaan vahvistaen – pohjautui aluksi teoreettisiin malleihin sekä yksittäisten potilastapausten laadulliseen tarkasteluun. Yksityiskohtaista terapiaprosessien koodausta hyödyntävät määrälliset tutkimukset ovat kuitenkin sittemmin tukeneet sitä (23,24,25,26).
Edellä käsitellyt interventiot eivät kata kaikkia tunnekeskeisen psykoterapian tekniikoita, joista muutamia keskeisiä on mainittu taulukossa 2. Kuvattuja periaatteita hyödyntävä tunnekeskeinen psykoterapia on satunnaistetuissa kliinisissä kokeissa osoittautunut vaikuttavaksi hoitomuodoksi (27) erityisesti depressiossa (28,29,30,31), ihmissuhdeongelmissa (32,33) ja varhaisissa kaltoinkohtelun kokemuksissa (34,35). Sen hyödyistä on kuitenkin hiljattain saatu alustavaa näyttöä myös syömishäiriöissä (36) sekä erilaisissa ahdistuneisuushäiriöissä (37,38). Tunnekeskeisen lähestymistavan merkittävänä antina on myös sen tuottama poikkeuksellisen yksityiskohtainen tutkimus psykoterapian muutosprosesseista.
On huomattava, että tunne-elämän häiriöihin voivat vaikuttaa monet eri tekijät kemiallisista neurologisiin. Täten erotusdiagnostiikka on tärkeää arvioitaessa tunne-elämän ongelmien mahdollisia taustoja ja interventioita. Kuten muidenkin psykoterapeuttisten lähestymistapojen kohdalla, lisätutkimusta tarvitaan myös siitä, miten tunnekeskeisen psykoterapian periaatteita voidaan räätälöidä parhaiten kunkin yksilöllisen potilaan auttamiseksi (39,40).
Erkki Heinonen: Apurahat (Jalmari ja Rauha Ahokkaan Säätiö, Päivikki ja Sakari Sohlbergin säätiö; apurahoja psykoterapiatutkimukseen), luentopalkkiot (Itä-Suomen yliopisto, Helsingin yliopisto, Kognitiivinen psykoterapeuttikouluttajakoulutus).
- 1
- Dukes D, Abrams K, Adolphs R ym. The rise of affectivism. Nat Hum Behav 2021;10:1–5.
- 2
- Gross JJ, Jazaieri H. Emotion, emotion regulation, and psychopathology: An affective science perspective. Clin Psychol Science 2014;2:387–401.
- 3
- Greenberg LS, Rice LN, Elliott RK. Facilitating emotional change: the moment-by-moment process. New York: Basic Books 1993.
- 4
- Greenberg LS, Paivio SC. Working with emotions in psychotherapy. New York: Guilford Press 1997.
- 5
- Elliott R, Watson JC, Goldman RN, Greenberg LS. Learning emotion-focused therapy: the process-experiential approach to change. Washington, DC: American Psychological Association 2004.
- 6
- Kähkönen S, Karila I, Koivisto M, Holmberg N. Kognitiivinen psykoterapia. Helsinki: Duodecim 2011.
- 7
- Jaakkola L, Bärlund JE, Nylund-Kalli C, Rossi S. Tunnefokusoitu psykodynaaminen lyhytpsykoterapia. Helsinki: Duodecim 2021.
- 8
- Rogers CR. Client-centered therapy: its current practice, implications, and theory. Boston: Houghton Mifflin 1951.
- 9
- Perls FS. Gestalt Therapy verbatim. Lafayette: Real People Press 1969.
- 10
- Greenberg LS. Emotion-focused therapy: Coaching clients to work through their feelings. Washington, DC: American Psychological Association 2015.
- 11
- Peluso PR, Freund RR. Therapist and client emotional expression and psychotherapy outcomes: a meta-analysis. Psychother 2018;55:461–72.
- 12
- Elliott R, Bohart AC, Watson JC, Murphy D. Therapist empathy and client outcome: an updated meta-analysis. Psychother 2018;55:399–410.
- 13
- Farber BA, Suzuki JY, Lynch DA. Positive regard and psychotherapy outcome: a meta-analytic review. Psychother 2018;55:411–23.
- 14
- Kolden GG, Wang CC, Austin SB, Chang Y, Klein MH. Congruence/genuineness: a meta-analysis. Psychother 2018;55:424–33.
- 15
- Gendlin ET. Focusing-oriented psychotherapy. A manual of the experiential method. New York: Guilford 1996.
- 16
- Hendricks M. Experiencing level: An instance of developing a variable from a first person process so it can be reliably measured and taught. J Consciousness Studies 1996;16:129–55.
- 17
- Pascual-Leone A, Yeryomenko N. The client “experiencing” scale as a predictor of treatment outcomes: A meta-analysis on psychotherapy process. Psychother Res 2017;27:653–65.
- 18
- Elliott R, Greenberg LS. The essence of process-experiential/emotion-focused therapy. Am J Psychother 2007;61:241–54.
- 19
- Watson JC, Bedard DL. Clients' emotional processing in psychotherapy: A comparison between cognitive-behavioral and process-experiential therapies. J Consult Clin Psychol 2006;74:152–9.
- 20
- Watson JC, Steckley PL, McMullen EJ. The role of empathy in promoting change. Psychother Res 2014;24:286–98.
- 21
- Linehan MM. Cognitive-behavioral treatment of borderline personality disorder. New York: Guilford Press 2018.
- 22
- Greenberg LS. Emotion-focused therapy. Clin Psychol Psychother 2004;11:3–16.
- 23
- Pascual-Leone A, Greenberg LS. Emotional processing in experiential therapy: Why" the only way out is through.” J Consult Clin Psychol 2007;75:875–87.
- 24
- Pascual-Leone A. Dynamic emotional processing in experiential therapy: Two steps forward, one step back. J Consult Clin Psychol 2009;77:113–26.
- 25
- Pascual-Leone A. How clients “change emotion with emotion”: A programme of research on emotional processing. Psychotherapy Res 2018;28:165–82.
- 26
- Singh T, Pascual-Leone A, Morrison OP, Greenberg L. Working with emotion predicts sudden gains during experiential therapy for depression. Psychother Res 2020;30:895–908.
- 27
- Elliott R, Watson JC, Timulak L, Sharbanee J. Research on humanistic-experiential psychotherapies: Updated review. Kirjassa: Barkham M, Lutz W, Castonguay LG, toim. Bergin and Garfield's handbook of psychotherapy and behavior change, 7. painos. Hoboken, NJ: Wiley 2021;421–68.
- 28
- Greenberg L, Watson J. Experiential therapy of depression: Differential effects of client-centered relationship conditions and process experiential interventions. Psychother Res 1998;8:210–24
- 29
- Goldman RN, Greenberg LS, Angus L. The effects of adding emotion-focused interventions to the client-centered relationship conditions in the treatment of depression. Psychother Res 2006;16:536–46
- 30
- Watson JC, Gordon LB, Stermac L, Kalogerakos F, Steckley P. Comparing the effectiveness of process-experiential with cognitive-behavioral psychotherapy in the treatment of depression. J Consult Clin Psychol 2003;71:773–81.
- 31
- Greenberg L, Watson J. Emotion-focused therapy of depression. Washington, DC: American Psychological Association 2006.
- 32
- Greenberg LS, Warwar SH, Malcolm WM. Differential effects of emotion-focused therapy and psychoeducation in facilitating forgiveness and letting go of emotional injuries. J Couns Psychol 2008;55:185–96.
- 33
- Paivio SC, Greenberg LS. Resolving “unfinished business”: efficacy of experiential therapy using empty-chair dialogue. J Consult Clin Psychol 1995;63:419–25.
- 34
- Paivio SC, Nieuwenhuis, JA. Efficacy of emotion focused therapy for adult survivors of child abuse: A preliminary study. J Traumatic Stress 2001;14:115–33.
- 35
- Paivio SC, Jarry JL, Chagigiorgis H, Hall I, Ralston M. Efficacy of two versions of emotion-focused therapy for resolving child abuse trauma. Psychother Res 2010;20:353–66.
- 36
- Glisenti K, Strodl E, King R, Greenberg L. The feasibility of emotion-focused therapy for binge-eating disorder: a pilot randomised wait-list control trial. J Eating Disord 2021;9:1–15.
- 37
- Timulak L, McElvaney J, Keogh D ym. Emotion-focused therapy for generalized anxiety disorder: an exploratory study. Psychother 2017;54:361–6.
- 38
- Shahar B, Bar-Kalifa E, Alon E. Emotion-focused therapy for social anxiety disorder: results from a multiple-baseline study. J Consult Clin Psychol 2017;85:238–49.
- 39
- Harrington S, Pascual‐Leone A, Paivio S, Edmondstone C, Baher T. Depth of experiencing and therapeutic alliance: What predicts outcome for whom in emotion‐focused therapy for trauma? Psychol Psychother 2021;94:895–914.
- 40
- Heinonen E, Pos A. The role of pre-treatment interpersonal problems for in-session emotional processing and long-term outcome in emotion-focused psychotherapy. Psychother Res 2020;30:635–49.
The role of emotional processing for therapeutic change
Recurrent distressing emotions, such as grief, fear, and anger, are at the core of numerous psychiatric disorders, such as depression, anxiety, and personality disorders. Various techniques exist for indirectly tempering these emotions, such as medication, physical exercise, relaxation, and psychoeducation. However, these distressing emotions can also be transformed by directly attending to and processing them. This approach has been characteristic of emotion-focused therapy, developed originally as a synthesis of client-centred and gestalt therapy approaches. In line with client-centred therapy, emotion-focused therapy emphasizes empathic attunement and validation of clients to facilitate deepening experiencing and approaching painful, primary maladaptive emotions. From gestalt therapy, emotion-focused therapy has borrowed specific interventions, such as empty and two-chair techniques, to further deepen these painful emotions, but also to access positive and adaptive emotions for transforming them. Empirical findings from randomized clinical trials have shown emotion-focused therapy to be effective in treating depressive disorders, interpersonal problems, and early abuse, but there is also emerging evidence on its potential benefits in anxiety and eating disorders. As in other therapeutic approaches, more research is nevertheless needed to find out how best to personalize treatment to the individual characteristics of each patient.
Erkki Heinonen
Associate Professor, Department of Psychology, University of Oslo
Research Manager, Finnish Institute for Health and Welfare
Associate Professor of Clinical Psychology and Psychotherapy, University of Helsinki
Psychotherapist, Specialist in Psychology, Certified Emotion-Focused Therapist (International Society for Emotion-Focused Therapy, ISEFT)