Terveydenhuolto

Vähempi määrä sote-ammattilaisia voi hoitaa enemmän tekoälyllä

Hyvinvointialueiden palveluja ja johtamista voidaan muotoilla toisin.

Ulla Toikkanen

Teknologian hyödyntäminen on keino varmistaa, että hyvinvointipalvelut ovat laadukkaita, saatavilla ja yhdenvertaisia ja ne voidaan tarjota taloudellisesti kestävällä tavalla. Näin kertoo tutkimus tekoälystä sote-kentällä. 

Nordic Healthcare Group haastatteli siihen sote-ammattilaisia hyvinvointialueilta, tutkijoita ja muita asiantuntijoita ja selvitti heidän näkemyksiään tekoälystä.

Tutkimuksessa todetaan, että luotettavia näyttöjä tekoälyn, hyperautomaation tai alustaratkaisujen hyödyntämisestä sote-sektorilla on vasta vähän. 

Näytön puuttuminen ei kuitenkaan ole merkki siitä, että teknologia ei toimi. Tutkimusta ei ole ehditty tehdä tai julkaista nopeasti kehittyvällä teknologialla taikka teknologian vaikuttavuutta on vaikea eritellä monien yhtäaikaisten tekijöiden seasta.

Alueilla ja organisaatioissa tulee olla mahdollisuus kokeilla ja kehittää palvelua, vaikka teknologia ei olisikaan vielä täysin kypsää ja siten hyödyt olisivat epävarmoja. 

Hyötyjä ja vaikutuksia on tunnistettava, seurattava ja arvioitava systemaattisesti tutkimuksen mukaan. Vaikuttavuustietoa on kerättävä ja jaettava, jotta rahoitus ohjautuu vaikuttavimpiin kohteisiin.

Uudenlaista ekosysteemiajattelua sekä osaamisen ja kyvykkyyksien kehittämistä tarvitaan modernien hyvinvointipalvelujen kehittämiseen ja käyttöönottoon.

Suosituksia hyvinvointialueille ia terveydenhuollon organisaatioille

Tutkimus muun muassa suosittelee, että sidosryhmät kannattaa osallistaa muutokseen. Niiden tarpeet ja intressit tulisi tunnistaa, kuunnella ehdotuksia teknologian hyödyntämiseksi ja antaa mahdollisuuksia vaikuttaa. Muutoshankkeella pitäisi olla selkeä omistajuus organisaatiossa ja käyttäjien tuki.

Täytyisi tunnistaa organisaatiolle tärkeimmät käyttötapaukset, joiden kanssa lähteä liikkeelle. Ei-kliiniset käyttötapaukset ovat helpompia aloittaa, koska niitä koskeva lainsäädäntö on kevyempi.

Kokeilujen ja käyttöönottojen vaikutuksia ja vaikuttavuutta kannattaa mitata. Tulisi esitellä, miten sovellukset toimivat ja millaista hyötyä niistä on. Arviointituloksia ja laskelmia olisi hyvä esittää.

Teknologiaratkaisut, joiden hyödyistä on jo näyttöjä, ovat helpoimmin otettavissa käyttöön.

Vasta kehittymässä olevan teknologian mahdollisuuksille on jätettävä tilaa. Myös käyttäjät vaikuttavat suuresti siihen, millainen hyöty käyttöönotetusta teknologiasta lopulta on.

Koko organisaation teknologiakyvykkyyttä ja valmiuksia pitää kasvattaa. Osaamista voi hankkia myös ulkopuolelta. Lisäksi olisi syytä lisätä myös asiakkaiden valmiutta käyttää teknologiaa.

Lue lisää: Uusia lääkkeitä tekoälyn avulla

Lue lisää: Tekoälyn suuri salaisuus

Lue lisää: Tekoälyä ei tarvitse pelätä

Kirjoittaja

Ulla Toikkanen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030