”Uutisointi kaipaa lisää moniäänisyyttä”
Tuoreen selvityksen mukaan sosiaali- ja hoiva-ala esitettiin myönteisessä valossa vain yhdeksässä prosentissa artikkeleista vuosina 2021–2023.
Sosiaali- ja hoiva-alan medianäkyvyydestä vain yhdeksän prosenttia oli myönteistä vuosina 2021–2023, kertoo Rinnekotien mediaseurantayhtiö Retrieverillä teettämä selvitys .
– Alan maine on julkisuuden perusteella selvästi kielteisempi kuin miten arki näyttäytyy esimerkiksi asiakkaiden ja työntekijöiden silmissä. Tämä vaikuttaa alan veto- ja pitovoimaan, toteaa Rinnekotien vt. johtaja Mari Rautiainen tiedotteessa .
Julkisuusanalyysin mukaan sosiaali- ja hoiva-ala esitettiin kielteisessä valossa 40 prosentissa artikkeleista vuosina 2021–2023. Uutisissa korostuivat hoitajapula sekä hoitajamitoitus ja sen puutteet ja seuraukset työntekijöille tai asiakkaille.
Uutisoinnissa kiinnitettiin huomiota myös hoitotyön heikoksi koettuun palkkatasoon sekä muihin alan houkuttelevuutta vähentäviin tekijöihin, kuten kiireeseen, koettuun arvostuksen puutteeseen sekä henkilöstön vaihtuvuuteen.
Sosiaali- ja hoiva-ala sai runsaasti medianäkyvyyttä 2021–2023. Näkyvyyttä toivat erityisesti aluevaalit vuonna 2022, toimintansa 2023 aloittaneet hyvinvointialueet, kevään 2023 eduskuntavaalit sekä hoitoalan työkiistat. Vuonna 2021 uutisointiin puolestaan vaikutti koronapandemia.
Selvityksessä positiivisiksi luokiteltavia oli vain yhdeksän prosenttia artikkeleista. Niissä kerrottiin esimerkiksi alan innovaatioista tai työn merkityksellisyydestä. Loput artikkelit, eli 51 prosenttia on luokiteltu neutraaleiksi.
Sosiaali- ja hoiva-alaan liittyvissä uutisissa olivat vahvasti edustettuna julkiset toimijat ja poliittiset puolueet sekä ammattijärjestöt. Yksityisten palveluntarjoajien osuus on huomattavasti pienempi.
Rautiainen toivoo, että jatkossa hoiva-alan uutisoinnissa kiinnitettäisiin entistä enemmän huomiota ongelmien lisäksi alan moniin positiivisiin puoliin sekä äänten moninaisuuteen.
Selvityksen aineisto kerättiin vanhuspalveluihin, vammaispalveluihin ja hoiva-alaan yleisesti liittyvillä hakusanoilla, ja aineistosta analysoitiin uutisoinnin sävyä ja huomioarvoa. Analyysissä oli mukana 24 alueellista ja valtakunnallista mediaa.