Uusi työhyvinvoinnin opas on suunnattu sote-organisaatioiden johdolle
Tietoa henkilöstön voinnista tulisi kerätä ja hyödyntää nykyistä enemmän.
Työterveyslaitos on julkaissut uuden työhyvinvoinnin oppaan, joka on suunnattu sosiaali- ja terveydenhuollon esihenkilöille ja johdolle.
Tavoitteena on vahvistaa osaamista työhyvinvoinnin tietoon perustuvasta kehittämisestä.
– Hyvinvoiva työntekijä suoriutuu tehtävistään ja sitä kautta edistää organisaation tavoitteiden saavuttamista. Sote-alalla tämä näkyy esimerkiksi potilastyytyväisyytenä ja -turvallisuutena sekä alan vetovoimaisuutena, sanoo johtava tutkija Liisa Mäkelä Työterveyslaitoksesta tiedotteessa.
Sote-organisaatioissa kannattaa satsata siihen, että tietoa henkilöstön työhyvinvoinnista kerätään ja hyödynnetään. Tietoja voisi myös nykyistä enemmän yhdistää toisiinsa, esimerkiksi potilasturvallisuuteen.
Opas on laadittu osana Tiedosta – työhyvinvointia ja tuottavuutta -hanketta, joka toteutettiin yhteistyössä Kainuun soten kanssa. Oppaassa on käytännön esimerkkejä ja hyviä käytäntöjä.