Terveydenhuolto Suom Lääkäril 2025;80:e43711, www.laakarilehti.fi/e43711

Useilla päihdeongelmaisilla on yhä ajo-oikeus

Päihtyneet kuljettajat aiheuttavat yli kolmasosan kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista.

Sari Kosonen

Tutkijalautakunta-aineistosta tehdyn raportin mukaan vuosina 2014–2023 tapahtui yhteensä 1 499 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta. Niistä 528 eli 37 prosenttia oli päihtyneiden kuljettajien aiheuttamia.

Ainoastaan alkoholin vaikutuksen alaisena ajoi päihtyneistä onnettomuuskuskeista noin puolet, 52 prosenttia. 38 prosenttia ajoi alkoholin ja jonkin muun päihteen vaikutuksen alaisina. Joka kymmenes ajoi jonkin muun päihteen vaikutuksen alaisina.

Tarkasteluaineiston mukaan kuljettajista 65 prosentilla oli viitteitä päihderiippuvuudesta.

– Kaksi kolmasosaa päihdekuskeista vaikuttaisi täyttävän päihderiippuvuuden kriteerit. Heillä ei pitäisi olla ajo-oikeutta. Taustaongelmana on se, että vain pieni osa niistä, jotka ovat päihdeongelmaisia, on todettu sellaisiksi. Tältä osin epäonnistumme yhteiskunnassa ajokorttidirektiivin noudattamisessa, Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty sanoo tiedotteessa .

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan päihdeonnettomuuksien syntymistä tehokkaasti ehkäisevä mekaaninen toimenpide on alkolukko rattijuopumuksesta toistuvasti kiinnijääneille kuljettajille.

Päihdeongelmia ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tutkijalautakuntien mukaan ovat päihderiippuvuuden tunnistaminen terveydenhuollossa, päihderiippuvuuden käsitteleminen ajoterveyttä heikentävänä sairautena sekä lääkärien ja poliisin yhteistyön syventäminen ajoterveysvalvonnassa. 

Lue lisää: Tätä en unohda: Liikennekuolema on turha

Kirjoittaja

Sari Kosonen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030