Työaikojen liikennevalomalli paransi työaikoja ja työturvallisuutta sote-alalla
Suositukset tunnettiin hyvin, mutta niitä käytti säännöllisesti vain viidennes vuorosuunnittelijoista.
Työaikojen liikennevalomalli -suositusten käyttö on yhteydessä parempaan vuoroergonomiaan, matalampaan työtapaturmariskiin ja hieman vähäisempään psyykkiseen kuormittumiseen yksilötasolla.
Tämä selvisi laajassa tutkimushankkeessa , jossa tutkittiin Työterveyslaitoksen kehittämien Työaikojen liikennevalo -suositusten käytön, sekä koronapandemian ja työaikalain vaikutuksia ja vaikuttavuutta sote-alan työaikoihin, työhyvinvointiin, sairauspoissaoloihin ja työtapaturmiin.
Työaikojen liikennevalo -mallia on hyödynnetty sote-alalla jaksotyönä tehtävän vuorotyön suunnittelussa vuodesta 2015.
Vaikutusta myös uudella työaikalailla
Tutkimusaineisto perustui Sote-työajat kohorttiin 2008–2022, ja se kattoi tiedot työajoista, sairauspoissaoloista, työtapaturmista sekä työhyvinvoinnista. Aineisto käsitti eri osatutkimuksissa enimmillään yli 80 000 työntekijää.
Työaikojen liikennevalomallin suositukset tunnettiin hyvin, mutta niitä käytti säännöllisesti vain viidennes vuorosuunnittelijoista.
Uusi työaikalaki vähensi lyhyitä vuorovälejä ja vuorovälien vähenemisen kautta sairauspoissaolojen kasvua. COVID-19 -pandemia ei vaikuttanut olennaisesti työaikoihin.