Terveydenhuolto

THL:n kysely: Asiakkaat tyytyväisiä terveysasemiin

Yksiköiden välillä isoja eroja palveluiden toteuttamisessa.

Ulla Ora

THL:n valtakunnallisen kyselyn perusteella peräti 94 prosenttia koki terveysasemien palvelun olleen hyödyllistä. Yli 90 prosenttia vastasi, että hoitoa koskevat päätökset tehtiin yhteistyössä asiakkaan kanssa.

Tiedot käyvät ilmi THL:n valtakunnallisen terveysasemien asiakaspalautekyselyn tuloksista keväältä 2024. Kyselyyn saatiin eri hyvinvointialueilta yhteensä lähes 20 000 vastausta.

Erityisen hyvää palautetta asiakkaat antoivat fysioterapeuttien vastaanotoilla saamastaan palvelusta. Myös tyytyväisyys lääkärien vastaanottoihin on noussut kahden vuoden takaiseen kyselyyn verrattuna.

Kyselyn perusteella tyytyväisimpiä olivat yli 50-vuotiaat, ja tyytyväisyys oli sitä suurempaa, mitä vanhemmista vastaajista oli kyse. 

– Julkisessa keskustelussa nousee usein esiin moitteita terveydenhuollosta. On kuitenkin huomattava, että ongelmana on nimenomaan palveluiden riittävyys, ei toimivuus. Asiakkaat kuvaavat terveysasemilla saamaansa hoitoa ja palvelua ammattitaitoiseksi ja ystävälliseksi, kertoo THL:n kehittämispäällikkö Salla Sainio tiedotteessa. 

Toimipisteiden palveluiden erot huomioitava

Kyselyn tulosten perusteella erot asiakastyytyväisyydessä olivat pääosin suurempia hyvinvointialueiden sisällä eri terveysasemien välillä kuin eri alueiden välillä. Monilla hyvinvointialueilla tyytyväisyys palveluihin vaihtelee suurestikin eri terveysasemien välillä.

– Tämän ilmiön kehitystä kannattaa seurata tarkasti ja tehdä systemaattista työtä palvelujen järjestämisessä asukkaiden tarpeen mukaan, jotta asiakastyytyväisyys olisi mahdollisimman hyvää jokaisessa toimipisteessä, Sainio pohtii. 

Vastaajat olivat tyytymättömimpiä yhteydensaannin nopeuteen ja joustavuuteen. Haasteita on edelleen myös hoidon jatkuvuudessa. Vain reilu neljännes niistä asiakkaista, jotka olivat asioineet terveysasemalla vähintään kolme kertaa edeltävän vuoden aikana, kertoi asioineensa yleensä saman ammattilaisen kanssa. 

THL kerää yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa terveysasemien lääkärien, hoitajien, fysioterapeuttien ja sosiaalityöntekijöiden vastaanottojen asiakkailta palautetta noin kahden vuoden välein. Kyselyyn vastanneista kaksi kolmesta oli käyttänyt terveysasemien palveluita vähintään kolme kertaa kuluneen vuoden aikana.

Lue lisää: Hyvinvointialueiden johtajat: Palvelut eivät ole kriisissä

Lue lisää: Hyvää tässä ja nyt

Kirjoittaja

Ulla Ora

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030