Terveydenhuolto

Tekoäly mullistaa lääkärin vastaanoton

Länsi-Uudellamaalla tekoälyn luonnostelemat ja lääkärin vain tarkistamat kirjaukset ovat jo testissä.

Anne Seppänen

Muutaman vuoden kuluttua lääkäri ei enää käytä kovin paljoa aikaa kirjausten ja lausuntojen kirjoittamiseen, vaan sen voi tehdä tekoälyjärjestelmä hänen puolestaan.

Lääkärin hommaa on potilaaseen keskittyminen ja jälkeenpäin sen tarkistaminen, että keskustelua kuunnellut tekoälymalli on kirjannut asiat oikein.

– Väitän, että tekoäly tulee mullistamaan meidän työskentelytapamme. Siitä tulee yhtä luonnollinen osa arkea kuin esimerkiksi internet on nykypäivänä, kertoo tutkimus-, kehitys- ja innovaatiojohtaja, terveydenhuollon erikoislääkäri Johan Sanmark Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelta.

Länsi-Uudellamaalla pyritään olemaan tekoälyn hyödyntämisessä edelläkävijöitä. Hyvinvointialueella on käynnissä kahden vuoden mittainen tekoälyohjelma, jonka painopisteitä ovat muun muassa monikielisyys ja sote-ammattilaisten kirjallisten töiden vähentäminen.

– Meille on hyvin keskeistä, että voimme vähentää sote-ammattilaisten kirjallista työtaakkaa.

Tällä hetkellä automaattisia kirjauksia testataan yhdellä terveysasemalla, ja syksyn aikana pilotti laajenee useammalle terveysasemalle.

Sanmark arvioi, että kenties viiden vuoden sisällä tämä voi olla arkea kaikkialla suomalaisessa terveydenhuollossa.

Tekoäly kuuntelee ja kirjaa

Sanmark näkee tekoälylle useita potentiaalisia käyttökohteita lääkärin vastaanotolla.

Tulevaisuudessa vastaanotto voisi alkaa niin, että generatiivinen tekoäly kahlaa läpi aiemmat potilasta koskevat kirjaukset ja tekee lääkärille tiivistelmän olennaisista asioista.

Vastaanotolla tekoäly kuuntelee mitä puhutaan ja tekee kirjausehdotuksen, jonka lääkäri tarkistaa.

Tarkistamisen voi tehdä jopa yhdessä potilaan kanssa. Sanmark uskoo, että tämä voisi parantaa potilaan hoitomyöntyvyyttä.

– Kirjaamisen vähenemisellä on lisäksi myönteinen vaikutus lääkärin työssä viihtymiseen, sillä harva meistä haluaa käyttää aikaansa tietokoneen äärellä, hän arvelee.

Lausuntojen laatiminen on tulevaisuudessa mahdollista automatisoida pitkälle tekoälyn avulla.

– Valtaosa tiedoista on jo potilastietojärjestelmässä. Nykyisin lääkäri käyttää aikaa tiedon etsimiseen ja kirjoittamiseen, mutta ne työvaiheet on mahdollista automatisoida, Sanmark kertoo.

Vastaanotolla lääkäriä voisi auttaa myös tukea tarjoava tekoälyjärjestelmä, joka voi muistuttaa huomioitavista asioista, tuoda esille erotusdiagnooseja tai luonnostella hoitosuunnitelmaa.

Apua tulkkaukseen

Länsi-Uudellamaalla tärkeä asia on monikielisyys. Alueella lähes 30 prosenttia väestöstä puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea.

Hyvinvointialue kääntää laajalti dokumenttejaan suomesta ruotsiksi ja muunkielisten palvelut turvataan tulkkien avustuksella. Molemmissa tehtävissä tekoälyllä on tulevaisuudessa yhä suurempi rooli. Dokumentteja käännetään jo tekoälyn avulla, ja suunnitteilla on tekoälyavusteisen tulkkauksen kokeilu.

Tulkkaus toimii teknisesti jo varsin hyvin, mutta haasteita on vielä vastuukysymyksiin ja riittävään luotettavuuteen liittyen.

– Moni asia kuulostaa futuristiselta, mutta on jo nyt teknisesti mahdollista. Etenkin Yhdysvalloissa ollaan Suomea edellä. Siellä on pystytty jo viemään tuotantoonkin asioita, jotka meillä ovat vielä suunnittelupöydällä, Sanmark sanoo.

Haasteita asettaa myös sääntely, kuten tietosuoja-asetus, lääkinnällisiä laitteita koskeva asetus ja tekoälyasetus, sekä kansallinen lainsäädäntö.

– Tämä on monivuotinen matka, jonka ensiaskelia vasta nyt otetaan, Sanmark toteaa.

Lue lisää: Tekoäly tulee vasta kun ehtii

Lue lisää: Maltti on megatrendeissä valttia

Kirjoittaja

Anne Seppänen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030