Soteri-rekisteri on edelleen pahoin ruuhkautunut
Palveluntuottajille ei silti myönnetä erikoislupaa harjoittaa toimintaa jo hakemuksen ratkaisua odotettaessa.
Valviran ja aluehallintovirastojen yhteinen palveluntuottajarekisteri Soteri on edelleen pahasti ruuhkautunut, kertoo Valvira .
Soterin sähköisen asioinnin teknisten toiminnallisuuksien parantamiseksi ja hakemusruuhkan purkamiseksi tehdään töitä taukoamatta, Valvira vakuuttaa. Myös henkilöstöä on lisätty hakemusten käsittelyyn.
Rekisteri on ollut käytössä viisi viikkoa, ja rekisteröintihakemusten käsittelyssä on ruuhkaa. Hakemuksia on jonossa noin 2000 ja yksittäisen hakemuksen käsittely voi kestää jopa useita kuukausia.
Vaikka tilanne on ruuhkautunut, palveluntuottajille ei myönnetä erikoislupaa harjoittaa toimintaa jo hakemuksen ratkaisua odotettaessa. Toimintaa ei saa aloittaa, ennen kuin palveluntuottaja ja sen palveluyksiköt on rekisteröity Soteri-rekisteriin.
Täytä hakemus huolella
Valvira muistuttaa, että kaikkien Valveri-rekisterissä olleiden palveluntuottajien tiedot ovat siirtyneet sellaisinaan uuteen Soteri-rekisteriin. Uutta rekisteröintiä ei siis tarvita, ellei toiminnassa ole tapahtunut sitä edellyttäviä muutoksia.
Asiakkaita pyydetään täyttämään hakemuksen kaikki kentät huolella, jotta lisäselvityspyyntöä ei tarvita. Hakemuksen alkuun lisätietoihin on tärkeä merkitä yhteenveto siitä, mitä haetaan tai mihin ollaan hakemassa muutosta.
Soteri-rekisterin tehtävä on koota yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedot sekä yksityisen varhaiskasvatuksen palveluntuottajien ja päiväkotien lupatiedot yhteen paikkaan.
Soterissa voi tehdä rekisteröintihakemuksia, -ilmoituksia ja -muutoksia sosiaali-, terveydenhuoltoon tai varhaiskasvatukseen liittyen.