Terveydenhuolto

Riittääkö oppi työelämän vaatimuksiin?

Terveydenhuollon tilanne ja opetusresurssit mietityttävät kandiseurojen puheenjohtajia. Kesäsuunnitelmat tuovat iloa.

Minna Pihlava

1. Mikä puhuttaa lääkisopiskelijoita juuri nyt?

2. Mitä mieltä olet opetuksen laadusta ja resursseista?

3. Miltä tuleva työelämä näyttää?

4. Mitä teet kesällä?

Jatta Kaija, 4. vk, Oulun yliopisto

Oulun Lääketieteellinen Kilta ry

2. Opetusresursseja pitäisi olla enemmän. Opetuksen laatu on kuitenkin hyvää, ja resurssit käytetään parhaimmalla mahdollisella tavalla.

3. Monet asiat tulee ymmärtämään ja oppimaan kunnolla vasta töissä. Lääkärin ammatti on toisaalta ikuista oppimista, ja onneksi voi nojata kollegoiden tukeen ja opastukseen.

4. Kesällä menen töihin Kannuksen terveyskeskuksen vuodeosastolle, ensimmäinen työ lääkärin roolissa siis edessä. Töiden lisäksi aion uida paljon ja syödä jäätelöä!

Katri Kokkonen, 4. vk, Itä-Suomen yliopisto

Kuopion lääketieteen opiskelijat ry, KuoLO

2. Opetus on mielestäni erinomaista, ja suurin osa opettajista erittäin innostuneita ja ammattitaitoisia. Opiskelijakyselyissä suurin osa pitää kliinisen vaiheen opiskelun ryhmäkokoja liian suurina. Joskus se näkyy arjessakin, kun jokainen ei pääse harjoittelutilanteessa potilasta tutkimaan. Pienilläkin resursseilla näitä tilanteita pyritään kuitenkin Kuopiossa välttämään. Osaamisemme onkin Karttuvan tiedon testin mukaan Suomen kärkeä.

3. Kyllä tulevaisuus työelämässä näyttää tällä hetkellä valoisalta. 

4. Menen kesäksi töihin Espoon sairaalaan. Aion myös töiden ohella yrittää rentoutua ja nauttia kesästä ladaten akkuja uutta kouluvuotta varten.

Elias Mattila, 3 vk, Helsingin yliopisto

Lääketieteenkandidaattiseura

Teimme syksyllä kyselyn aiheesta. Olemme tehneet sen pohjalta yhdenvertaisuussuunnitelmaa.

Lääkisopiskelijoissa on paljon erilaisia ihmisiä, joilla on erilaisia arvoja. Että jokaisella olisi hyvä olla yhteisössä, sitä ollaan työstetty.

Tiedekunnan kanssa on käyty keskustelua palautekulttuurista. Miten opiskelija voi antaa palautetta kursseista tai muusta niin, että se tuottaisi myös tulosta, ja toisaalta miten opiskelijat saisivat enemmän yksilökohtaista palautetta.

2. Henkilökohtaisesti olen kokenut, että saan tosi laadukasta opetusta. Opettajat tekevät paljon töitä meidän eteen. Mutta on herännyt huoli, miten tuollainen pystytään järjestämään tulevaisuudessa, jos vuosikurssit kasvavat.

Olen kuullut, että yhdessä opetushuoneessa on ollut enimmillään 12 opiskelijaa. Itselle ei ole tullut tuollaista vastaan.

3. Olen innoissani ja ehkä etuoikeutetussa asemassa, että lääkäreille on aina töitä tarjolla. Mutta nuorten lääkärien uupumus on noussut, ja se herättää ajattelemaan, miten itse pärjää työelämässä. Ja miten vaikka hoitajapula vaikuttaa omaan työhön. Tai tekoäly, se tulee vaikuttamaan työnkuvaan tulevaisuudessa..

4. Teen kuukauden ajan syventäviä opintoja diabeteksen epidemiologiasta. Olen myös kuukauden amanuenssina kirurgialla Seinäjoella. Aion myös surffailla Portugalissa.

Emilia Tapio 4. vk, Tampereen yliopisto

Tampereen Lääketieteen Kandidaattiseura ry

2. Tällä hetkellä meillä ei ole suurempaa huolta muuta kuin joissain klinikkakursseissa. Voi olla, että jotkut eivät pääse tekemään tiettyjä toimenpiteitä niin paljon kuin haluaisivat.

Ja jos joudutaan käymään hajautuksessa muissa kaupungeissa enenevässä määrin, se rasittaa opiskelijoita, koska pitää matkustaa ja tarvittaessa asua toisessa kaupungissa monia viikkojakin.

3. Ilo on tietysti se, että töitä varmasti on, varsinkin jos on innostusta hakeutua tietyille aloille, esimerkiksi psykiatrialle. Varsinkin Tampereen alueella näyttää, että töitä varmasti on.

Mutta nuorta opiskelijaa huolettaa, että jos työvoimapula on suuri ja opetuksesta jää iso osa opittavaksi töissä, niin kuka ehtii opettaa ja auttaa? Miten työelämässä pärjää, kun ei kaikkea välttämättä ainakaan omasta mielestä osaa niin hyvin kuin ehkä tarvis sitten on?

4. Kesätyöpaikka on Lappeenrannan keskussairaalan psykiatrialla.

Aaro Tarvainen 6. vk, Turun yliopisto

Turun Lääketieteenkandidaattiseura ry

Lue myös

2. Niin turkulaiset medisiinarit kuin allekirjoittanutkin ovat varsin tyytyväisiä opetushenkilökuntaan, mutta puutteelliset resurssit korostuvat erityisesti isoissa ryhmäkoissa. Toivomme enemmän potilaskontakteja ja kliinisten taitojen harjoittelua, mihin vaikuttavat opettajaresurssien lisäksi myös opetuspotilaiden kasvanut tarve.

3. Tällä hetkellä lääketieteen opetus vastaa työelämän medisiinisiin vaatimuksiin melko hyvin, mutta konkreettinen työ kiireineen, henkisine kuormituksineen ja muine vaatimuksineen herättävät huolta nuorten lääkärien jaksamisesta. Toisaalta, pystymmekö hoitamaan potilaita adekvaatisti vielä jatkossa, jos puitteet eivät ole kunnossa resurssien riittämättömyydestä johtuen?

4. Menen kesäksi Seinäjoelle terveyskeskuslääkäriksi.

Sara Itkonen 3. vk, Helsingin yliopisto

Medicinarklubben Thorax rf

2. Kaikki puhuvat, että resursseja ei ole tällä hetkellä tarpeeksi. Jos ryhmäkoko yhtään suurenee, niin opetuksen laatu ja ohjauksen määrä vähenee aika nopeasti. Resurssivajauksen huomaa myös siinä, että ei saa ruotsinkielistä opetusta.

3. Kyllä se vähän huolestuttaa. Onko meillä se tieto ja taito, että pystymme toimimaan työelämässä, varsinkin kun on lääkäripulaa ja senioriavun pulaa?

Kun valmistumme, pitää ehkä kysyä kavereilta, missä on senioritukea. Ettei vain allekirjoita sopimusta ja ole siellä sitten ihan yksin.

4. Teen alkukesästä tutkimusprojektia ja samalla syventäviä opintoja diabeettisesta neuropatiasta. Heinäkuussa olen amanuenssina Meilahden rintaelinkirurgialla.

Kirjoittaja

Minna Pihlava

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030