Terveydenhuolto

Potilaat tyytyväisiä Kainuun keskussairaalan päivystykseen

Palautteen perusteella vahvistetaan akuuttihoidon toimivia käytäntöjä ja korjataan ongelmakohtia.

Ulla Toikkanen

Kainuun keskussairaalan (Kaks) päivystyspalveluiden potilastyytyväisyys on palautteiden perusteella hyvä.

Vuoden 2022 puolivälistä käytössä olleen potilaspalautejärjestelmän mukaan potilaista yli 75 prosenttia on tyytyväisiä päivystyskäyntiin. Palautteen perusteella vahvistetaan akuuttihoidon toimivia käytäntöjä ja korjataan ongelmakohtia.

– Saamme kuukausittain 300–450 palautetta päivystysaulassa olevalla laitteella. Tämän mukaan merkittävin myönteisen asiakaskokemuksen aihe on hyvä palvelu. Päivystyksessä käyvät arvostavat ystävällistä kohtaamista, jonka tyytyväisistä potilaista on valinnut lähes kaksi kolmasosaa. Suurin tyytymättömyys kohdistuu odotusaikaan, joka on noin 60 prosentissa vastauksista perusteluna ei-tyytyväisillä kävijöillä, kertoo akuuttihoidon palvelualuepäällikkö Tiina Kähkönentiedotteessa.

Lue myös

Hänen mukaansa toisaalta lähes joka viides myönteistä palautetta antanut potilas on tyytyväinen odotusaikaan. 

– Palautteiden perusteella olemme edelleen kehittäneet sairaalan päivystyksen työvuorojärjestelyjä ja potilasohjausta. Potilailta saatu tieto on meille todella tärkeää.

Kainuun keskussairaalan päivystyksessä on potilaskäyntejä vuosittain noin 35 000 ja lisäksi saman verran Päivystysavun puhelinkontakteja. Valtakunnallisessa päivystystoiminnan vertailussa Kaks pitää edelleen kärkipaikkaa potilaiden läpimenoajalla mitattuna. Kainuussa kokonaisaika on keskimäärin 2,5 tuntia, koko maan keskiarvo puolestaan 3,3 tuntia.

Kirjoittaja

Ulla Toikkanen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030