Joka viides kaipaa opastusta sähköisiin sote-palveluihin
Tarvetta sähköisten palvelujen opastukseen kokivat yleisemmin eläkeläiset.
Lähes viidesosa Suomessa asuvista kokee tarvitsevansa opastusta sähköisten sosiaali- ja terveyspalvelujen käytössä. Useampi kuin joka kymmenes ajatteli, etteivät palvelut ole esteettömiä.
Esteettömyysongelmia ja opastuksen tarvetta kokivat yleisemmin eläkeläiset.
Opastukselle koettiin kuitenkin tarvetta kaikissa ikäryhmissä ja eri elämäntilanteissa. Esimerkiksi opiskelijoista kuusi prosenttia ja kokopäivätyössä käyvistä seitsemän prosenttia koki tarvitsevansa opastusta. Tiedot käyvät ilmi THL:n FinSote-väestökyselystä.
– Vaikuttaa siltä, että opastusta sähköisten sote-palveluiden käyttöön haluaisivat etenkin ne ihmiset, jotka jo saavat apua asioiden hoitamiseen sähköisesti ja jotka eivät asioi lainkaan sähköisesti. Esimerkiksi ikäihminen, jonka puolesta hänen lapsensa on tulostanut Omakannasta koronapassin, haluaisi ehkä itsenäisesti oppia käyttämään palvelua, kertoo THL:n tutkija Maiju Kyytsönen tiedotteessa.
Nuorilla vähiten pulmia
Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisissä palveluissa esteettömyysongelmia kokivat vähiten 40–49-vuotiaat ja eniten 90–99-vuotiaat.
– Nuorille digipalveluissa tärkeää on erityisesti palvelun intuitiivisuus eli se, että palvelua on helppo käyttää vaistonvaraisesti ilman käyttöohjeita. Nuorelle on myös tärkeää, että hän kokee palvelussa huomioitavan hänen oma tilanteensa, kertoo Digi- ja väestötietoviraston projektipäällikkö Minna Piirainen tiedotteen mukaan.