Kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia alkoholittomista tuotteista
Alkoholin kokonaiskulutus on vähentynyt
Alkoholittoman oluen kulutus on kasvussa samalla kun alkoholin kokonaiskulutus on vähentynyt.
Helsingin yliopiston ja Tampereen yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan alkoholittomien oluiden kulutus on yhteydessä korkeaan koulutukseen ja tulotasoon.
Alkoholittoman oluen kulutuksen kasvu oli erityisen nopeaa vuonna 2018: 71 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Samaan aikaan alkoholillisen oluen kulutus laski.
– Vaikka alkoholittoman oluen osuus oluen kokonaiskulutuksesta on edelleen pieni, tutkimuksen mukaan kyseessä on trendi, joka voi tulevaisuudessa vaikuttaa merkittävästi suomalaisten juomiskäyttäytymiseen. Alkoholihaittojen vähentämisen kannalta olisi tärkeää, että alkoholittomat ja vähäalkoholiset juomat lisäisivät kiinnostusta kaikissa sosioekonomisissa ryhmissä, sanoo sosiologian yliopistonlehtori Anu Katainentiedotteessa.
Alkoholi on Suomessa keskeinen terveyserojen taustalla oleva tekijä. Alkoholin aiheuttamat haitat kasautuvat erityisesti alempiin sosioekonomisiin ryhmiin.