Koulutus vie työelämässä huomattavasti resursseja
Erikoislääkärien kouluttajalla ainakin kymmenen prosenttia työajasta kuluu ohjaukseen, kertoo uusi laskuri.
Työelämä ja erikoislääkärikoulutus ovat suuressa muutoksessa. Erikoislääkärikoulutuksen valintamenettely alkoi 2019, ja asetus osaamisperustaisesta erikoislääkärikoulutuksesta tuli voimaan tammikuussa 2020 (1,2).
Käytännössä tämä on aloittanut uudistusten vyöryn.
Keskipisteessä ovat jokaisella erikoisalalla valtakunnallisesti sovitut tavoitteet. Osaamisen karttumista kuvataan etappien tai EPA:iden (Entrustable Professional Activity) muodossa ja koulutus sidotaan ohjauksen kautta työelämään.
Valmennus on tavoitteellista. Erikoistuva saa jatkuvasti edistettä ja osaamista arvioidaan järjestelmällisesti pelkän lopputentin lisäksi (3,4,5,6). Ediste tarkoittaa havaintoihin ja palautteeseen perustuvaa pohdintaa, joka tukee tulevaa tekemistä ja ajattelua. Käytännössä tämä tarkoittaa, että työelämäohjaukseen sovitut tunnit tulee käyttää siihen tarkoitukseen [7].
Jotta erikoistuvamme saisivat mitä tarvitsevat, koulutukseen ja ohjaukseen tulee olla ajallista resurssia ja laadukasta sisältöä. Jotta valmentava ohjaus toteutuisi, kouluttajien tulee hankkia pedagogista koulutusta ja osaamista (11). Pedagoginen osaaminen lisää ohjauksen rakennetta, suunnitelmallisuutta, varmuutta ja mielekkyyttä.
Kyse ei ole pelkästään kliinisen osaamisen siirtämisestä. Työelämätaitojen lisäksi ohjauksessa siirtyy tiedostamatta arvoja ja asenteita mallioppimisen kautta. Kouluttajan on hyvä olla tästä tietoinen.
Aikaa kuluu
Kliinisen ammattitaidon ylläpito on lääkärin velvollisuus. Lääkäriliiton suositus on kymmenen päivää täydennyskoulutusta vuodessa.
Erikoisaloilla on vaatimuksensa koulutukseen sisältyvästä toimipaikkakoulutuksesta. Yleislääketieteellä se on 100 tuntia vuodessa.
Monella erikoisalalla meeting-toimintaa on jopa tunti päivässä eli 260 tuntia vuodessa. Osalla erikoisaloista työssä tapahtuvalle ohjaukselle on selkeät vaatimukset opinto-oppaissa. Yleislääketieteessä vaatimus on neljä tuntia kuukaudessa erikoistuville lääkäreille ja kaksi tuntia viikossa YEK-vaiheen lääkäreille sekä erikoislääkärikoulutuksen terveyskeskuskoulutusta tekeville (7,12).
Käytännössä osa ohjauksesta voi olla pienryhmässä, kuitenkin korkeintaan puolet.
Yleislääketiede on ainoa erikoisala, joka kouluttaa kaikkien muiden erikoisalojen lääkäreitä. Yhdeksän kuukauden terveyskeskusjakso voi olla jopa seitsemäsosa koko koulutuksesta (1).
Erikoislääkärikouluttajalla on vastaavat kliinisen ammattitaidon ylläpitovaatimukset. Ohjauksen lisäksi aikaa kuluu suunnitteluun ja pedagogisen osaamisen ylläpitoon. Kun lomat otetaan huomioon, suoraan potilastyöhön jäävä aika jää lääkäreillä enimmilläänkin alle 90 prosenttiin.
Avuksi laskuri
Olen kehittänyt lääkäriresurssin riittävyyden arviointiin koulutusresurssilaskurin.
Laskuri on Excel-pohjainen. Jokainen erikoisala voi itse määrittää vaadittavat koulutustunnit ja laskea, minkä verran lääkäreiden työpanosta kuluu kouluttautumiseen.
Taulukoissa on laskettu esimerkkiterveyskeskuksen koulutukseen kuluva resurssi sekä esimerkkihyvinvointialueen terveyskeskusten koulutusresurssitarve. Laskurin antamat tunnit ovat absoluuttisia ja prosentit yhtä lääkäriä kohti vuosityöajasta on laskettu 38 tunnin 15 minuutin viikkotyöajalla.
Laskuria on mahdollista käyttää myös ilman kliinisen täydennyskoulutussuosituksen huomioimista. Laskuri on tarkoitus saada laaketieteelliset.fi sivustolle kaikkien hyödynnettäväksi huhtikuun aikana.
- 1
- Suomen säädöskokoelma. Sosiaali- ja terveysministeriön asetus erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksesta sekä yleislääketieteen erityiskoulutuksesta annetun sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen muuttamisesta. 2020 Jan 31.
- 2
- Lääketieteellinen ammatillinen jatkokoulutus. Opinto-oikeuden hakeminen. 2022; Available at: https://www.laaketieteelliset.fi/ammatillinen-jatkokoulutus/opinto-oikeuden-hakeminen. Accessed 21.2., 2022.
- 3
- Van Melle E, Frank JR, Holmboe ES, Dagnone D, Stockley D, Sherbino J ym.. A Core Components Framework for Evaluating Implementation of Competency-Based Medical Education Programs. Acad Med 2019 Jul;94(7):1002–1009.
- 4
- Niemi-Murola Leila, Toivonen Asta, Laine Merja K., Helin-Salmivaara Arja. Osaamisperustainen matka erikoislääkäriksi - miten rakennamme tien päämäärään? Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim 2021;137(4):333–335.
- 5
- Niemi-Murola Leila. Luotettavasti osoitettu pätevyys (EPA) uudistaa erikoislääkärikoulutuksen käytäntöä. LÄÄKETIETEELLINEN AIKAKAUSKIRJA DUODECIM 2017;133(1):77–83.
- 6
- Hetemäki Iivo, Antikainen Teuvo, Merenmies Jussi. Järjestelmällinen arviointi osaamisperustaisen erikoislääkärikoulutuksen osana. 2022;138(4):336–342.
- 7
- Opinto-opas. Erikoislääkärikoulutus. 2020; Available at: https://www.laaketieteelliset.fi/site/files/ammatillinen-jatkokoulutus-dokumentit/Opinto-oppaat/Valtakunnalliset%20opinto-oppaat/EL_Opinto-opas_2020-.pdf. Accessed 18.2., 2022.
- 8
- Helin-Salmivaara Arja, Laine Merja, Eriksson Tanja, Karjalainen Merja, Mäkinen Sari, Riekki Marianne, Timonen Markku, Toivonen Merja, Tusa Nina, Veromaa Veera, Peura Anni. Erikoislääkärikouluttajien valmennuksen ABC - yleislääketieteen malli. Lääketieteellinen aikauskirja Duodecim 2021;137(9):977–84.
- 9
- Opinto-opas. Yleislääketieteen erityiskoulutus. 2020; Available at: https://www.laaketieteelliset.fi/site/files/YEK_Opinto-opas_2020-.pdf. Accessed 19.2., 2022.