Kasvijuoma korvaa yhä useammin maidon koulussa
Vaihtoehtoja on paljon, mutta esimerkiksi soijamaito ja täydennetty kauramaito vastaavat ravitsemukseltaan lehmänmaitoa.
Ravitsemustieteen opiskelija Jenni Kela ja väitöskirjatutkija Aija Laitinen ovat selvittäneet oppilaiden juomavalintoja kouluruokailussa. Selvitysten perusteella oppilaat toivovat kasvijuomia tarjolle, vaikka eivät niitä itse joisikaan. Vaihtoehtojen saaminen tarjolle ja maistelu kiinnostavat.
Maidon kulutus laskee Suomessa vähitellen samalla, kun kasvijuomien ja erityisesti kaurajuoman kulutus kasvaa. Myös kouluaterioilla maitoa kuluu entistä vähemmän.
Lisääntynyt ympäristötietoisuus ja eläineettiset kysymykset voivat vähentää maidon ja lisätä kasvijuomien kulutusta.
Lasi maitoa vielä ravitsemussuosituksissa
Nykyisten kouluruokailusuosituksen mukaan ravitsemuksellisesti täysipainoiseen kouluateriaan kuuluisi lasillinen maitoa. Tutkijoiden mukaan useista kasvijuomista saa vastaavat vitamiinit kuin maidosta.
– Kasvijuomia on hyvin monenlaisia, mutta esimerkiksi soijamaito korvaa hyvin lehmänmaidon. Usein suositumpi kasvijuomavaihtoehto on miedomman makuinen kaurajuoma, joka on täydennettynä hyvä vaihtoehto. Monipuolisesti täydennettyyn kasvijuomaan on lisätty kalsiumia, jodia, B12- ja D-vitamiinia, kertoo Laitinen.
Maidon kulutuksen vähentyessä on tärkeää etsiä keinoja kouluaterian ravitsemuksellisen laadun varmistamiseksi. Täydennetyt kasvijuomat voivat olla hyvä, mutta selvästi kalliimpi vaihtoehto maidolle.
Kasvijuomien kulutus vielä vähäistä
Tutkimuksen mukaan kasvijuomien menekki kouluaterialla oli samaa luokkaa kuin piimän, alle kymmenen prosenttia lehmänmaidon menekistä. Osassa kunnista, joissa kasvijuomat olivat olleet jo vapaasti tarjolla, oli niiden menekissä ajan myötä hienoista kasvua. Kustannuksia ei koettu liian suuriksi, kun kulutus oli pientä. Interventiokoulujen oppilaista lähes puolet toivoi, että jokin kasvijuoma olisi vapaasti valittavana juomavaihtoehtona.
Kela selvitti pro gradu -tutkimuksessaan vapaasti valittavien kasvijuomien menekkiä ja kustannuksia perusopetuksen kouluaterialla. Lisäksi selvitettiin ruokapalvelupäälliköiden ja oppilaiden näkemyksiä kasvijuomien tarjoamisesta ruokajuomavaihtoehtona kaikille. Osana tutkimusta toteutettiin interventio yhtenäiskouluissa, joihin tuotiin kaurajuoma uudeksi vaihtoehdoksi kouluaterialle. Intervention päätteeksi tehtiin kysely oppilaille.