Kainuussa kehitettiin malli nuorten mielenterveyden tukemiseen
Mielihetki on seiskaluokkalaisille kohdennettu tarkastus, jonne pääsystä melkein kilpaillaan.
Kainuussa on kehitetty nuorten mielenterveystarkastuksen malli. Malliin kuuluu mielenterveyttä kartoittava Mielihetki, joka on kohdennettu seitsemännen luokan oppilaille osana yläkouluun siirtymisen tukea.
Kainuu on ensimmäinen hyvinvointialue, jolla on malli nuorten mielenterveystarkastusta varten.
Opetusalan, terveydenhuollon, nuorisotyön, järjestöjen sekä nuorisovaltuustojen yhteistyönä syntynyttä varhaisen tuen toimintamallia on pilotoitu viidellä Kainuun yläkoululla. Pilottia toteutti 17 eri alojen ammattilaista siihen osallistui 231 nuorta.
Nuorista yli puolet (57 %) koki, että Mielihetki on tarpeellinen. Lähes 90 prosenttia vastaajista kertoi saaneensa tietoa mielen hyvinvointiin liittyvistä asioista.
Lähes 15 prosenttia pilottiin osallistuneista nuorista oli kokenut mielen hyvinvointiin liittyvää huolta. Lähes kaikki heistä kokivat tuleensa kuulluiksi ja saaneensa mielihetken avulla tietoa ja tukea huoleensa.
– Pilotin suunnitteluvaiheessa epäiltiin, onko nuorilla halua osallistua vapaaehtoiseen mielen hyvinvoinnin kartoitukseen. Mietimme myös, että entä jos pilotin myötä jo ennestään kuormittuneet opiskeluhuollon kalenterit täyttyisivät uusista asiakkuuksista, kertoo suunnittelija Maria Kykyri Kainuun hyvinvointialueelta tiedotteessa .
– Käytännössä kuitenkin osoittautui, että nuoret lähes kilpailivat vuorosta päästä kahdenkeskiseen Mielihetki-keskusteluun.
Keino tavoittaa vetäytyvät nuoret
Alle kymmenen prosenttia pilottiin osallistuneista nuorista jatko-ohjattiin opiskeluhuoltoon. Huolenaiheista esiin nousivat haasteet luokassa tai kaverisuhteissa sekä väsymys, koulustressi ja uniongelmat.
Ammattilaiset kokivat Mielihetken hyvänä keinona tavoittaa vetäytyvät nuoret, joiden haasteita on usein vaikea tunnistaa.
Mielenterveyden kartoituksen kautta esiin tulleisiin negatiivisiin ryhmäilmiöihin pystyttiin tarjoamaan suunnitelmallisesti tukea esimerkiksi yhteistyössä koulunuorisotyön kanssa.