Terveydenhuolto Suom Lääkäril 2023;78:e37348, www.laakarilehti.fi/e37348

Janakkalan terveyskeskuksen kokeilu on purkanut puhelukuormaa

Kolmen kuukauden aikana jonosta on poistunut noin tuhat puhelua.

Hanna Kauppinen

Janakkalan terveyskeskus aloitti maaliskuussa ainutlaatuisen kokeilun, jonka tavoitteena on ohjata asiakas sille ammattilaiselle, joka parhaiten pystyy arvioimaan asiakkaan tilannetta, Aurora Innovation kertoo tiedotteessaan.

Yhteydenoton syyn perusteella puhelu ohjautuu sairaanhoitajalle, fysioterapeutille tai mielenterveys- ja päihdepalveluihin. Maaliskuussa alkaneen kokeilun seurauksena fysioterapeutti on kyennyt hoitamaan 72 prosenttia heille ohjautuneista asiakkaista. Janakkalan kokoisessa kunnassa se tarkoittaa, että yleisestä jonosta on poistunut kolmen kuukauden aikana noin tuhat puhelua.

Janakkala hyödyntää kokeilussa Aurora Innovationin teleQ-järjestelmää.

Jos kokemukset ovat hyviä, malli saatetaan laajentaa koko Kanta-Hämeen hyvinvointialueelle. Hanke on osa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Hyvä vastaanotto -ohjelmaa, jonka tavoitteena on tehostaa terveyskeskusten toimintaa.

Fysioterapeuttien palvelut korostuneet

Janakkalan palvelualueylilääkäri Suvi Hämäläisen mukaan kokemukset ovat olleet valtaosin hyviä.

Lue myös

– Noin 20 prosenttia asiakkaista ohjautui lääkäreille fysioterapeutin hoidon tarpeen arvion jälkeen, kun aiemmin lähes kaikki tuki- ja liikuntaelin oireiset ohjautuivat lääkärille. Tutkitun tiedon mukaan suurin osa asiakkaista hyötyy enemmän fysioterapeutin tutkimisesta ja ohjauksesta lääkärin sijaan, Hämäläinen kertoo tiedotteessa.

Sotesektorin ruuhkautuneet puhelinjonot ja liian suuri työmäärä ovat olleet pitkään esillä julkisuudessa. Kovalla kuormituksella on ollut myös vaikutus terveyskeskusten tehokkuuteen muun muassa hoitajien kasvaneiden sairauspoissaolopäivien takia.

– Puhelukuorma on aito ongelma, ja sen purkaminen on helppo keino hoitotyön tehokkuuden parantamiseen. Yhtä tärkeää on se, että ihmiset saisivat tarvitsemaansa apua nopeammin. Pahimmillaan takaisinsoittoa odotellaan jopa päivien ajan, ja kun he saavat yhteyden terveyskeskukseen, hoitopolku alkaa nollista, sanoo Aurora Innovationin Suomen ja Baltian maajohtaja Toni Kivinen tiedotteessa.

Kirjoittaja

Hanna Kauppinen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030