Terveydenhuolto Suom Lääkäril 2025;80:e43474, www.laakarilehti.fi/e43474

Iäkkäät vaarassa jäädä digipalvelujen ulkopuolelle

Tilanne huolestuttaa, kun samaan aikaan karsitaan lähipalveluja.

Sari Kosonen

Itä-Suomen yliopistossa tehty tuore tutkimus osoittaa, että 75 vuotta täyttäneet ja sitä vanhemmat ihmiset kohtaavat monenlaisia haasteita digitaalisten terveyspalveluiden käytössä ja jäävät usein jopa kokonaan niiden ulkopuolelle.

Ilmiö on huolestuttava, sillä julkisia terveyspalveluita on Suomessa digitalisoitu nopeasti samaan aikaan kun ikääntyville tärkeitä lähipalveluita karsitaan voimakkaasti, toteavat tutkijatohtori Hanna Varjakoski ja apulaisprofessori Elisa Tiilikainen tiedotteessa .

Tutkimuksessa analysoitiin kahdelta eri hyvinvointialueelta kerättyä haastattelu- ja havainnointiaineistoa ikäihmisten digipalveluiden ja -laitteiden käytöstä. Tutkimus paljasti, että digitaalisten terveyspalveluiden käyttöön liittyvien haasteiden ja rajoitteiden taustalta löytyy lukuisia tekijöitä.

Moni tutkimukseen osallistunut ikäihminen koki, että heillä on riittävät digitaidot esimerkiksi verkkopankin ja nettiselainten käyttöön, digilehtien lukemiseen sekä verkko-ostosten tekemiseen. Silti julkisen terveydenhuollon ylläpitämien sivustojen ja digipalveluiden käyttö tuotti hankaluuksia.

Haastateltavat kokivat hyvinvointialueiden verkkosivut vaikeakäyttöisiksi. Haluttua tietoa tai palvelua oli usein hankala löytää ja digipalveluihin liittyvän terminologian käyttö oli kirjavaa.

Myös näytteenotto- ja rokotusasioissa haastateltavat joutuivat useimmiten turvautumaan puhelinasiointiin, koska digitaalisen palvelun kautta ajanvaraus koettiin liian monimutkaiseksi. Epäonnistuminen verkkoajanvarauksen tekemisessä sai haastateltavat helposti epäilemään omia kykyjään ja omaa digiosaamistaan, vaikka syynä saattoi ennen kaikkea olla kehnosti suunniteltu käyttöliittymä tai sivusto.

– Tällaiset epäonnistumisen kokemukset tutkitustikin heikentävät motivaatiota käyttää digipalveluita, muistuttaa Varjakoski.

Tutkimuksessa nousi myös esille, että ihmiskontakti asioinnissa, reaaliaikainen vuorovaikutus ja henkilökohtainen suhde lääkäriin on monelle ikäihmiselle tärkeä, kun he hoitavat omaan terveyteen liittyviä asioita.

Monilla ikäihmisillä digitaalisten terveyspalveluiden käyttöä hankaloittaa tarvittavan digiosaamisen ja asianmukaisten laitteiden puuttuminen. Kaikilla ikäihmisillä ei myöskään ole perheenjäseniä tai tuttavia, jotka voisivat auttaa digipalvelujen käytössä. Tutkimus osoittaa, että tällöin digitaalisten palveluiden käytöstä tulee erityisen haastavaa, jopa mahdotonta.

Tutkimuksen perusteella käyttäjälähtöisyys ja kognitiivinen saavutettavuus tulisi paremmin huomioida digitaalisia palveluita suunniteltaessa. 

Lue lisää: Miten kohdata potilas vain viestitse?

Kirjoittaja

Sari Kosonen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030