Husin lääkäreiden irtisanomisista yhteydenottoja Lääkäriliittoon
Puutteita on ilmennyt ainakin työntekijöiden kuulemisessa ja esihenkilöiden ohjeistamisessa.
Husin lääkäreiden irtisanomiset ja määräaikaisuuksien päättymiset ovat aiheuttaneet yhteydenottoja Lääkäriliittoon. Eniten huolta on kannettu yt-neuvottelujen menettelytavoista.
– Yhteydenottojen perusteella työnantaja on tehnyt menettelyvirheitä. Esimerkiksi neuvotteluvelvoite ja työntekijöiden kuulemiset eivät ole täyttyneet oikein. Myös esihenkilöiden ohjeistamisessa on ollut puutteita, kertoo Lääkäriliiton juristi Anna Zibellini .
Liittoon tulleiden yhteydenottojen perusteella riitautusprosesseja ei ole tässä vaiheessa alkamassa, mutta tilanne voi muuttua. Zibellini on kuitenkin huolissaan lääkäreihin kohdistuvista leikkauksista.
– En usko, että Husissa on yhtään turhaa lääkäriä. Sen vuoksi ei ole järkevää lopettaa palvelusuhteita.
Zibellini muistuttaa, että Husin hallintohenkilökuntaan kohdistuvien leikkausten vuoksi kliinistä työtä tekeville lääkäreille tulee yhä enenemmän myös hallinnollisia tehtäviä, mikä on pois potilastyöstä.
– Husin irtisanomiset koskettavat kaikkia alueen asukkaita esimerkiksi niin, että hoitojonojen purkaminen hidastuu.
Erikoistuvien tilanne avoin
Husin yt-neuvottelujen seurauksena Husista aiotaan vähentää kuusi lääkäriä. Määräaikaisuuksia arvioidaan päättyvän 500, mutta ei tiedetä, kuinka paljon tästä kohdistuu lääkäreihin. Husin lääkäreistä määräaikaisia ovat muun muassa kaikki erikoistuvat lääkärit.
Husin henkilöstöjohtaja Johanna Karpin mukaan yksittäisten erikoistuvien lääkäreiden tilanteeseen ei voida ottaa kantaa.
– Olemme yliopistollinen keskussairaala ja meillä saa erikoistua jatkossakin. Pidämme arvossa sitä, että lääkärit haluavat meille erikoistumaan. Yksittäisiin positioihin emme tokikaan voi ottaa kantaa, hän sanoo.
Anna Zibellinin mukaan erikoistuvat lääkärit ovat lääkärikunnan halvinta työvoimaa, minkä vuoksi taloudellinen hyöty heidän määränsä vähentämiseen on vähäinen.
Zibellinin mielestä jäsenet ovat prosessin aikana olleet hyvin yhteydessä liittoon, ja turvautuneet erityisesti luottamusmiesten apuun.
– On hienoa nähdä, että järjestelmä toimii prosessin aikana. Jokainen yhteydenotto käsitellään tapauskohtaisesti, koska jäsenillä on erilainen elämäntilanne ja erilaiset toiveet ja tarpeet.