Huijarit lähestyvät nyt Kanta-palveluiden käyttäjiä
Verkkohuijaukset lisääntyvät ja kehittyvät jatkuvasti.
Kanta-palvelujen ja Omakannan nimissä liikkuu tällä hetkellä paljon huijausviestejä, tiedottaa Kela. Viestin avulla rikolliset pyrkivät saamaan haltuunsa ihmisten henkilötietoja tai pankkitunnuksia.
Huijauksia on liikkeellä erilaisia. Viestin vastaanottajaa saatetaan pyytää lähettämään tietoja tai dokumentteja, avaamaan liitetiedostoja tai kirjautumaan Omakanta-palveluun viestissä olevan linkin kautta. Huijauksia voi tulla sähköpostien lisäksi esimerkiksi tekstiviesteillä, puhelinsoitoilla tai WhatsApp-viesteillä.
On tärkeää muistaa, että Kanta-palvelut ei koskaan kysy henkilötietoja sähköpostitse tai tekstiviestillä.
Rikollisten ylläpitämät verkkosivut voivat näyttää samankaltaisilta kuin Kanta-palveluiden tai muiden viranomaisten verkkosivut. Myös viestit on yhä useammin kirjoitettu hyvällä suomen kielellä.
– Uusia huijauksia tulee koko ajan, joten ei riitä, että varoo epäilyttäviä viestejä. On otettava tavaksi kirjautua eri palveluihin vain organisaation virallisten verkkosivujen kautta, Kelan teknisen tilannekuvakeskuksen päällikkö Jouni Ihanustiedotteessa.
Omakantaan ei koskaan pidä kirjautua sähköpostiviestin, tekstiviestin tai hakukoneen kautta saadusta linkistä. Kirjautuminen tulee tehdä vain osoitteessa kanta.fi.