Digitaalisia pelejä HPV:n torjuntaan
Hankkeessa tutkitaan pelien voimaa lisätä ymmärrystä HPV-rokotteesta digitaalisen pelin avulla.
Psyon Games pyrkii osoittamaan Gates Foundation -säätiön rahoittamalla ja käynnissä olevalla toteutettavuustutkimuksella, että digitaalinen peli voi olla tehokas keino lisätä HPV-tietoisuutta ja edistää kohdunkaulan syövän ehkäisyä.
Miljardit ihmiset eri ikäryhmissä, markkinoilla ja kulttuureissa pelaavat pelejä usein säännöllisesti ja pitkäkestoisesti.
Tämä tekee peleistä interaktiivisen ja sitouttavan ympäristön, jossa terveysaiheita voidaan käsitellä tavalla, joka ylittää perinteisten tiedotuskampanjoiden vaikutuksen.
Pelejä useilla kielillä
HPV-tietoisuushanke hyödyntää pelillisiä strategioita ja interaktiivisia hahmoja tehostaakseen HPV-rokotuskampanjoiden tavoittavuutta ja vaikuttavuutta erityisesti Saharan eteläpuolisessa Afrikassa, jossa kohdunkaulan HPV:n esiintyvyys on maailman korkeinta.
Peliä suunnitellaan julkaistavaksi useilla kielillä, jotta se olisi mahdollisimman laajasti saatavilla eri puolilla mannerta.
Hankkeessa asiantuntijat ja keskeiset sidosryhmät
Kun toteutettavuustutkimus valmistuu kesällä 2025, Psyon Games hakee lisärahoitusta kehittääkseen nyt meneillään olevassa hankkeessa kartoitetun ja luonnostellun HPV-tietoisuuspelin.
Pelihanke toteutetaan yhteistyössä asiantuntijoiden ja keskeisten sidosryhmien kanssa, jotta peli olisi kulttuurisesti, kontekstuaalisesti ja tieteellisesti relevantti. Mukana tulevat olemaan terveysjärjestöt, kansalaisjärjestöt, hallitukset, opettajat, yhteisöjohtajat, vanhemmat, terveydenhuollon ammattilaiset sekä rokotuskohderyhmät.
Psyon Games kutsuu uusia kumppaneita liittymään mukaan hankkeeseen, joka heijastaa laajempia pyrkimyksiä kehittää innovatiivisia ratkaisuja maailmanlaajuisiin terveyshaasteisiin teknologian ja pelien avulla.
– Peleillä on ainutlaatuinen kyky muuttaa monimutkaisia terveysaiheita mukaansatempaaviksi kokemuksiksi. Tämä yhteistyö yhdistää maailmanlaajuisen terveysosaamisen ja innovatiivisen pelisuunnittelun HPV-rokotukseen liittyvien haasteiden voittamiseksi. Yhdistämällä käyttäytymistieteet ja interaktiivisen suunnittelun aiomme luoda työkalun, joka moninkertaistaa HPV-rokotustietoisuuden tehokkuuden perinteisiin kampanjoihin verrattuna, sanoo Psyon Gamesin toimitusjohtaja Olli Rundgren tiedotteessa .