Digitaalinen sote-keskus saa kiitosta potilailta – osa lääkäreistä empii
Kolmasosa kontakteista ohjautuu lääkärin arvioon Pohjois-Pohjanmaalla.
Pohjois-Pohjanmaan digitaalinen sote-keskus vilkastuu kesällä. Moni terveysasema menee kiinni, mutta digipalvelu on auki vuoden jokaisena päivänä aamusta iltaan, myös viikonloppuisin ja arkipyhinä.
Hyvinvointialue avasi digitaalisen sote-keskuksen huhtikuussa 2023. Toiminta on laajentunut asteittain. Oulu tuli mukaan tämän vuoden maaliskuussa.
Kesäkuussa palvelujen piirissä oli noin 300 000 asukasta, kun väestöpohja on reilut 400 000. Koko hyvinvointialue tulee mukaan vuoden loppuun mennessä.
Tähän mennessä on hoidettu noin 70 000 kontaktia, joista kolmasosa on lääkärien konsultaatioita ja etävastaanottoja.
Hoitajien panos on suurempi, sillä he tekevät hoidontarpeen arviointia. Osa palvelusta tuotetaan itse, osa lääkäreistä ja hoitajista ostetaan yksityiseltä.
90 prosenttia hoituu etänä
Käyttäjien palaute on positiivista. Heistä 85 prosenttia kokee, että palvelusta oli hyötyä ja asia tuli hoidettua.
Kontakteista 90 prosenttia pystytään hoitamaan digikanavassa ja 10 prosenttia ohjautuu kivijalkaan, kiirevastaanotoille tai päivystykseen.
Palvelualuejohtaja Katja Rääpysjärvi kuvaa digitaalista sote-keskusta terveyskeskukseksi verkossa.
Yhteydenotot koskevat samoja ongelmia kuin terveysasemilla. Infektiot ja mielenterveysongelmat korostuvat.
– Infektioasioissa moni pohtii, pystyykö menemään töihin tai onko tarpeen tulla paikan päälle akuutisti. Todistuksiakin kysytään, kertoo asiantuntija Tarja Vaitiniemi .
Myös ihottumia ja silmätulehduksia hoidetaan, ja pitkäaikaissairauksiakin. Hoidon jatkuvuutta pyritään edistämään ohjaamalla potilaita samoille ammattilaisille.
Osa lääkäreistä varovaisia
Lääkäreiltä on tullut vaihtelevaa palautetta toiminnasta.
Osa lääkäreistä miettii, mitä ylipäätään voidaan tarjota digipalveluna ja suhtautuu asiaan vielä varovaisesti. Osa kokee kanavan mahdollisuutena. Kaikkia ei ole tarpeen juoksuttaa kivijalka-asemalle.
Digikanavan toiminnassa on tällä hetkellä mukana parikymmentä lääkäriä, Rääpysjärvi ja Vaitiniemi arvioivat.
Asiakas saa yhteyden ammattilaiseen keskimäärin 15 minuutissa päätuloväylän eli chatin kautta. Tavoite on alle kymmenen minuuttia. Maanantaiaamut ovat ruuhkaisimpia.
Päivystysavussa näkyy jo
Suurimmat hyödyt ovat saavutettavuuden paraneminen ja asiakkaiden tyytyväisyys. Digi on yksi palvelukanava lisää.
Toiminta ei vielä näy potilasmäärän vähenemisenä terveysasemilla. Kun Oulu tuli mukaan, Päivystysavussa puhelinmäärät ovat vähentyneet 15 prosenttia.
Digikanavalla on pilotoitu myös etädiagnostiikkaa, kuten steto- ja otoskooppeja. Hoitaja on potilaan kanssa terveysasemalla, lääkäri etänä.
– Lääkärit ovat yllättyneet, miten hyvin laitteet toimivat, Rääpysjärvi kertoo.
Digiklinikoita toimii monilla hyvinvointialueilla, mutta ei vielä kaikilla.