Terveydenhuolto

Digimentori aloitti Oulun lääkiksessä

Opettaja voi tarvita apua vaikka verkkokurssin rakentamiseen.

Heli Väyrynen

Oulun yliopisto on palkannut digimentorin jokaiseen tiedekuntaan.

Lääketieteellisen tiedekunnan kokopäiväisenä digimentorina on aloittanut Henri Takalo-Kastari . Hän on taustaltaan teknologiapainotteiselta linjalta valmistunut luokanopettaja.

Digimentorit auttavat opettajia pysymään digitalisaation vauhdissa. Uusia työtapoja pitää opetella, jotta opetusmenetelmät kehittyvät ja ovat ajan tasalla.

Digimentorit neuvovat uusien työvälineiden käyttöönotossa ja verkko-opetuksen monipuolistamisessa. He antavat vinkkejä, miten teknologiaa voidaan hyödyntää opetuksessa ja miten se edistää oppimista.

He etsivät ratkaisuja moniin käytännön pulmiin. Opettaja voi tarvita apua esimerkiksi uuden verkkokurssin rakentamiseen.

Opettajien kanssa mietitään, miten oppimista voisi edistää tai vuorovaikutteisuutta lisätä luennolla digitaalisin keinoin.

– Yksittäiselle opettajalle esimerkiksi Forms-kyselyn upottaminen PowerPoint-diaan voi olla oivallus, että tämähän on kätevä tapa aktivoida opiskelijoita luennolla, Takalo-Kastari mainitsee.

Nyt keskustellaan paljon tekoälyn vaikutuksista koulutukseen ja opiskeluun. Miten esimerkiksi arvioinnissa pitää ottaa huomioon, jos on näyttöä tekoälyn käytöstä tekstin tuottamisessa?

Opiskelijoiden kanssa digimentorit eivät varsinaisesti työskentele, mutta käyvät heidän kanssaan keskusteluja koulutuksen digitalisaatiosta: Miten digitalisaatio hyödyttää opiskelijoita? Miten erilaiset opiskelijat voitaisiin huomioida digitaalisin keinoin? Mitä digitalisaatioon liittyviä tarpeita ja toiveita opiskelijoilla on?

Lue lisää: Lääketieteen opiskelijat toivovat enemmän etävastaanoton opetusta

”Tarvetta toiminnalle on”

Oulun yliopiston kuusi digimentoria jakavat ajatuksia viikkokokouksissa ja suunnittelevat digipedagogiikan kehittämistyötä tiedekunnittain.

Kaikissa tiedekunnissa on Henri Takalo-Kastarin mukaan samantyyppisiä haasteita.

Hän kertoo, että lääkiksen opettajien digitaidot ja -valmiudet vaihtelevat.

– Pääsääntöisesti ne ovat hyvät. Halua koulutuksen kehittämiseen löytyy.

Lääkiksessä yksi leimallinen piirre ovat kliiniset opettajat.

– Opetusresurssi ei ole välttämättä niin suuri kuin 100-prosenttisella opettajalla, jolla on enemmän mahdollisuuksia panostaa koulutuksen kehittämiseen.

Takalo-Kastari on verkostoitunut tiedekunnan sisällä ja markkinoitunut palveluitaan. Opettajilta on alkanut tulla yhteydenottoja.

– Positiivista palautetta on tullut paljon. Tarvetta toiminnalle on.

Opettajat ovat kokeneet hyödylliseksi sen, että digimentori voi tarjota valmista ratkaisua sen sijaan, että opettaja käyttäisi omaa aikaa asioiden selvittämiseen itse.

Digimentorit laativat tiedekunnille digitalisaatio-ohjelmat, joihin kirjataan vahvuuksia, kehittämiskohteita ja toimia digipedagogisten taitojen parantamiseksi.

Toiminta alkoi viime syksynä, ja rahoitus on tämän vuoden loppuun. Jatkoa mietitään.

Lue lisää: ”Yksi puuduttaa, toinen poistaa, kolmas ompelee”

Kirjoittaja

Heli Väyrynen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030