Apulaisoikeusasiamieheltä moitteita Soteri-viiveistä
Valviran mukaan rekisterin valmisteluun ja käyttöönottoon jäänyt aika oli liian lyhyt.
Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin on antanut ratkaisunsa 23 kanteluun, joissa arvosteltiin valtakunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien ja palveluyksikköjen rekisterin (Soteri) käyttöönoton aiheuttamia ongelmia.
Kantelut koskivat rekisteröintihakemusten pitkiä käsittelyaikoja Valvirassa ja aluehallintovirastoissa, Valviran ja aluehallintovirastojen tiedottamista sekä rekisterin ruuhkautumisen vaikutuksia sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajiin ja potilaisiin.
Soteri-rekisteri otettiin käyttöön, kun uusi sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalaki tuli voimaan. Sosiaali- ja terveyspalveluntuottajan on oltava rekisteröitynä Soteri-rekisteriin ennen toiminnan aloittamista tai muuttamista.
Lain hyväksymisen jälkeen Soteri-rekisterin järjestelmäkehitykselle ja käyttöönotolle jäi niukasti aikaa. Järjestelmä jouduttiin ottamaan käyttöön keskeneräisenä, eikä henkilöstöä ehditty kouluttaa kunnolla. Hakemusten käsittely ruuhkautui pahasti.
Sakslin katsoo, että hakemusten käsittelyn viivästymisen vuoksi hakijoiden perusoikeus saada asiansa asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä käsitellyksi ei ole toteutunut. Viivästyksen seurauksena perustuslaissa turvattu oikeus hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla ei ole myöskään toteutunut.
Viivästykset ovat aiheuttaneet palveluntuottajille merkittäviä taloudellisia menetyksiä. Lisäksi ne ovat vaikeuttaneet potilaiden hoitoon pääsyä.
Sakslinin mukaan lain hyväksymisen jälkeen sen voimaantuloon tulee varata riittävästi aikaa, jotta hallinnolla on tosiasiallinen mahdollisuus toimeenpanna lainsäädäntö välittömästi lain voimaantulosta lukien.
Valvira korostaa, että Soteri-rekisterin valmisteluun ja käyttöönottoon jäänyt aika oli liian lyhyt. Rekisterin käyttöönottoa edellyttänyt sote-valvontalaki vahvistettiin huhtikuussa 2023, ja laki tuli voimaan 1.1.2024.
– Tämä oli aivan liian lyhyt aika näin laajakantoisen kokonaisuuden valmisteluun, minkä vuoksi Soterin sähköisen asioinnin ensimmäiseen versioon jäi puutteita. Rakentamisen aikaistaminen olisi ollut hyvin vaikeaa jo pelkästään vaativan hankintaprosessin vuoksi, toteaa Valviran ylijohtaja Markus Henriksson tiedotteessa .
Rekisterin puutteita on aktiivisesti korjattu kuluneen vuoden aikana, ja alkuvuoden tilanteeseen nähden rekisteröintiprosessi ja Soterin sähköisen asioinnin käytettävyys ovat parantuneet. Hakemusten keskimääräinen käsittelyaika on lyhentynyt.
Eduskunta on hyväksynyt lakiesityksen valvontalain muuttamisesta rekisteröintiruuhkien helpottamiseksi. Sen mukaan pienten palveluntuottajien olisi mahdollista aloittaa toimintansa heti rekisteröintihakemuksen jättämisen jälkeen.