Moni asia herättää opiskelijoissa epävarmuutta
Viime kesänä Kansallinen koulutuksen arviointineuvosto KARVI julkaisi suosituksen lääketieteellisen koulutuksen laadun parantamiseksi. Yliopistohallinnon opiskelijaedustajien eli hallopedien tapaamisessa kuultiin opiskelijoiden näkemyksiä opetuksen kehittämiseen.
Lääkärin osaamisen arvioinnissa on tarkoitus siirtyä aikaperustaisesta arvioinnista osaamislähtöiseen arviointiin. Osaamisen arviointiin käytetään kansainvälisesti runsaasti erilaisia menetelmiä, ja nyt tiedekunnissa mietitään, miten niitä voitaisiin soveltaa Suomessa.
Medisiinariliiton puheenjohtaja Fredrik Ahlström toi opiskelijoiden terveiset tapaamiseen.
– Moni asia herättää opiskelijoissa epävarmuutta. Valintakoeuudistuksen ja erikoistumisuudistuksen välissä on tällä hetkellä paljon kysymysmerkkejä, Ahlström sanoi.
Erityisesti hyvinvointi ja jaksaminen mietityttävät. Opiskelijoista noin 40 prosenttia kokee erittäin tai melko paljon stressiä. Mentorointiin, stressinhallintatekniikoihin ja poissaolokäytäntöihin toivotaan parannusta.
Hyvinvoinnin lisäksi Medisiinariliitto kiinnittää Ahlströmin mukaan huomiota arvioinnin monipuolistamiseen.
– Kirjoista opitun lisäksi pitäisi arvioida näyttöön perustuvaa osaamista. Palautekäytännöt tulisi saada kuntoon.
Toimenpiteitä pitää harjoitella
Toimenpiteiden harjoittelu on myös tärkeää. Ryhmäkoot olisi hyvä saada maltillisiksi, jotta opiskelijoilla on aikaa tehdä enemmän toistoja.
Opetussuunnitelmaan kannattaa Ahlströmin mukaan lisätä sisältöjä, jotka liittyvät esimerkiksi terveystalouteen ja potilasturvallisuuteen.
– Jotain pitää kuitenkin myös poistaa. Tiedon pänttäämisestä tulisi esimerkiksi siirtyä taitojen opetteluun.
Ahlströmin mukaan opiskelijat osallistuvat koulutusohjelmien kehittämiseen vahvasti. Tiedekunnat myös soveltavat muissa tiedekunnissa hyväksi havaittuja käytäntöjä.
Suomen Medisiinariliitto ja Lääkäriliitto järjestävät vuosittain yliopistohallinnon opiskelijaedustajien eli hallopedien tapaamisen.
Tapahtuma kokoaa yhteen hallopedien lisäksi tiedekuntien opetuksesta vastaavaa henkilökuntaa keskustelemaan ajankohtaisista opetukseen liittyvistä aiheista.