Ammatinharjoittajan vastaanottotoiminnan sopimus
Suomen Lääkäriliitto ja Lääkäripalveluyritykset ry (LPY) ovat neuvotelleet yhteisen ammatinharjoittajan vastaanottotoiminnan sopimusmallin, jonka pohjalta ammatinharjoittaja ja yksityinen lääkärikeskus voivat tehdä yhteistyösopimuksen. Sopimuksen mahdollisesta uudistamisesta neuvotellaan parhaillaan. Myös yritysmuodossa toimivalle lääkärille on olemassa yhdessä hyväksytty yritys-yrityssopimusmalli. Sopimuksessa on osio vastaanottotoiminnan järjestämisestä niin lääkärikeskuksen kuin ammatinharjoittajan osalta. Kummankin osapuolen vastuut ja velvoitteet on sovittu. Sopimuksessa sovitaan myös ammatinharjoittajan lääkärikeskukselle maksaman korvauksen suuruudesta ja lääkärin palkkioiden tilityksestä. Sopimuksessa määritellään sen voimassaolo ja päättymisehdot.
Eräät merkittävät asiat liittyvät sopimuksessa potilasrekisterin pitämiseen ja tietojen luovuttamiseen. Ammatinharjoittaja on itse juridisessa mielessä edelleen virallinen potilasrekisterinpitäjä; yksityiselle lääkärikeskukselle luovutetaan vain tekninen ylläpito. Tietojen luovutuksesta vastaa aina rekisterinpitäjä eli ammatinharjoittajalääkäri ja virhetilanteissa hän myös istuu käräjillä.
Toinen ongelmia aiheuttava asia vastaanottotoiminnassa on lääkärin työn hinnoittelu. Ammatinharjoittaja saa itse määrätä potilaaltaan perimänsä palkkion suuruuden eli työnsä hinnan. Lääkärikeskukset haluavat neuvotella sopimushintoja kolmannen osapuolen, kuten esimerkiksi vakuutusyhtiöiden, kanssa. Ammatinharjoittajaa on syytä kuulla ja saada hänen suostumuksensa sopimuksen ehtoihin, jos halutaan että hän noudattaa niitä.
Pelisääntöjen täytyy olla selvät. Jos lääkäri on ammatinharjoittaja, hänellä on vastuu, mutta myös oikeudet ja vapaudet. Jos halutaan toimia toisin, on tietysti olemassa työsuhteinen toimintamalli. Silloin lääkärikeskus voi määrätä potilaskäyntihinnat ja lääkäri saa kuukausipalkkaa. Työnantaja on rekisterinpitäjä ja vastaa silloin myös tiedonsiirrosta. Eläkemaksut ja koulutusvelvoitteet siirtyvät työnantajalle eli lääkärikeskukselle.
Ammatinharjoittajat toimivat usein useammassa lääkärikeskuksessa. Jos yhden toimipisteen toiminta loppuu tai vähenee jostain syystä, on olemassa toinen toimipiste jossa jatkaa. Tätäkään lääkärin oikeutta ei tulisi rajoittaa. Nettimarkkinointikanavat, esimerkiksi Lääkäriliiton Etsi Lääkäri -palvelu, auttavat potilasta löytämään lääkärinsä.
Jokaisen yksityislääkärin on syytä tehdä sopimus ja mieluiten kirjallisena toimipisteensä kanssa. Suosittelen jokaiselle tutustumista liiton verkkosivuilla olevaan suositukseen lääkäriammatinharjoittajan vastaanottotoiminnan sopimukseksi. Riitatilanteissa ammatinharjoittajan yhdessä lääkärikeskuksen edustajan kanssa allekirjoittama sopimus on paperi, johon vedotaan.
Lääkäriammatinharjoittajan on syytä lukea tarkkaan lääkärikeskuksen antama sopimusehdotus ja ymmärtää se. Lääkäriliiton lakimiehet auttavat mielellään ja apua on syytä kysyä ennen kuin paperit on allekirjoitettu.