Terveyskirjasto.fi tunnetaan
Terveyskirjasto.fi-sivusto on noussut vajaassa kahdessa vuodessa verkkobrändien listalla sijalle 17.
Vuonna 2007 valtakunnalliseksi palveluksi avattu Terveyskirjasto oli tänä vuonna ensimmäistä kertaa mukana Taloustutkimus Oy:n tekemässä verkkobrändien arvostusta mittaavassa tutkimuksessa. Terveyskirjasto sijoittui 150 tunnetuimman verkkobrändin listalla sijalle 17, kun tarkastellaan brändien yleistä arvostusta. Käyttäjien keskuudessa sivusto on 14. arvostetuin kaikista nettisivustoista. Terveyskirjastoa arvostetaan keskimääräistä enemmän naisten, korkeasti koulutettujen ja yli 60-vuotiaiden keskuudessa.
Tutkimusaineisto kerättiin kaksiosaisella tutkimuksella Taloustutkimuksen internetpaneelissa kesällä ja alkusyksystä. Kyselyyn vastasi runsaat 7 000 ihmistä eri puolilta Suomea.
Terveyskirjasto tukee perusterveydenhuoltoa
Terveyskirjaston tavoitteena on tukea perusterveydenhuoltoa ja antaa kansalaisille käytännön neuvoja, miten ottaa vastuuta omasta terveydestään. Lähes kaikki Suomen kunnat välittävät nykyisin kotisivujensa kautta Terveyskirjaston tietoja asukkaittensa käytettäväksi ja myös lääkärit ja muu hoitohenkilökunta ohjaavat potilaitaan yhä useammin hakeutumaan luotettavan hoitosuosituksiin perustuvan tiedon äärelle. Keväällä 2007 Terveyskirjaston käyttäjäkyselyyn vastanneista lähes 60 % totesi Terveyskirjaston käytön vähentäneen tarvetta ottaa yhteyttä terveyskeskukseen. Vastanneista 22 % totesi tarpeen vähentyneen merkittävästi.
Terveyskirjastoa ja sen kehittämistä rahoittavat vuonna 2008 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, Raha-automaattiyhdistys ja Sitra. Tulevaisuudessa kansalaisille tarjotaan mahdollisuus syöttää järjestelmään omia terveystietojaan, joiden perusteella voidaan antaa entistä henkilökohtaisempaa neuvontaa.