Ajan­kohtai­sta

Syrjäytyminen alkaa jo peruskoulussa

Perimän ja ympäristön vuorovaikutusta syrjäytymisriskin ennustajana tutkineessa hankkeessa selvisi, että syrjäytymiskehitys alkaa jo peruskoulussa.

Kuvio 1 http://www.laakarilehti.fi/pics/Pixmac000067372285.jpg

Perimän ja ympäristön vuorovaikutusta syrjäytymisriskin ennustajana tutkineessa hankkeessa selvisi, että syrjäytymiskehitys alkaa jo peruskoulussa.

Syrjäytymiseen vaikuttavat henkilökohtaiset ominaisuudet, ympäristö sekä yksilön ja ympäristön yhteisvaikutus. Temperamenttipiirteillä on merkitystä siinä, miten nuori menestyy koulussa ja syrjäytyykö hän sosiaalisista suhteista. Tulokset antavat viitteitä siitä, että koulu antaa vain vähän tukea poikien vilkkaammalle temperamentille.

Psykologian tohtori, dosentti Laura Pulkki-Råbackin ryhmän tutkimuksen mukaan peruskoulun aikainen ylivilkkaus ja aggressio ennakoivat sosiaalisen aseman heikentymistä ja ajautumista epävakaille työurille.

Temperamentti ei tutkimuksen mukaan yksinään aiheuta syrjäytymistä, mutta yhteisvaikutukset ympäristön ja yksilön välillä voivat pahentaa tilannetta. Esimerkiksi suuri luokkakoko on erityisen haitallinen henkilöille, joilla on sellainen temperamentti ja geneettinen perimä, jotka yhdessä altistavat ympäristön epäsuotuisille vaikutuksille. Lisäksi epävakaa kotiympäristö vaikuttaa syrjäytymiskehitykseen eniten, jos lapsella on geneettinen herkkyys ympäristön vaikutuksille.

Geneettiset herkkyydet liittyivät tutkimuksessa aivojen serotoniini- ja dopamiiniaineenvaihduntaa sääteleviin geeneihin. Geneettinen tausta saattaa kuitenkin olla monimutkaisempi, Helsingin yliopiston tiedotteessa todetaan.

Tutkijat toteavat, että koska peruskoulussa tapahtuvaan syrjäytymiseen pitäisi kiinnittää enemmän huomiota, koska se ennakoi myöhempää syrjäytymistä.

kuva: Knud Nielsen/Pixmac

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030