STM kerää tietoa potilasasiakirjojen säilytysajoista
Lainsäädännön uudistamisen yhteydessä päivitetään asiakas- ja potilasasiakirjojen säilytysajat.
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on avannut kyselyn, jolla ministeriö kerää tietoa asiakkaan ja potilaan palvelun tai hoidon kannalta välttämättömien asiakirjojen säilytysajoista.
Kyselyn taustalla on STM:n käynnistämä hankeohjelma sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaa koskevan lainsäädännön uudistamiseksi. Tavoitteena on muodostaa yhtenäinen laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelylle.
Lainsäädännön uudistamisen yhteydessä päivitetään asiakas- ja potilasasiakirjojen säilytysajat. EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietoja saa säilyttää ainoastaan niin kauan, kuin se on tarpeen tietojen ensisijaista käyttötarkoitusta varten.
Vastausaikaa lokakuun alkuun
Myös perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota asiakas- ja potilasasiakirjojen säilytysaikoihin. Lain uudistamisen yhteydessä on oleellista perustella, mihin säilytysaikojen kesto perustuu.
Kyselyyn voi vastata 4. lokakuuta asti.
Kysely on rakennettu niin, että voi vastata koko kyselyyn tai vain sosiaalihuollon tai terveydenhuollon näkökulmasta. STM toivoo, että vastaukset perustellaan lisätietokenttiin. Perustelut ovat erityisen arvokkaita säilytysaikoja määriteltäessä.
Kyselyn tulokset analysoidaan lokakuun aikana, ja niitä hyödynnetään lainsäädäntötyön yhteydessä. STM:n tavoitteena on, että lakiluonnos tulee lausuntokierrokselle alkuvuodesta 2022.