Purkaako kirjoitusvirhe sopimuksen?
Attendo MedOne voitti Helli-liikelaitoksen järjestämän tarjouskilpailun, mutta yhtiön kerrotaan purkavan sopimuksen ”erhekirjoitukseen” vedoten.
Toimitusjohtaja Pertti Karjalainen, millainen kirjoitusvirhe on kyseessä?
– Osallistuimme viime syksynä kolmeen Hellin asettamaan tarjouskilpailuun, ja meillä meni hintalaput sekaisin työterveyshuollon ja päivystyksen kesken. Kyseessä on inhimillinen virhe. Tarjousten teko on yleensä yhden ihmisen vastuulla.
Riittääkö kirjoitusvirhe sopimuksen purkuun?
– Kun meidät valittiin, huomasimme ja ilmoitimme samana päivänä virheestä. Emme siis allekirjoittaneet sopimusta. Hinta oli muihin tarjouksiin ja markkinahintaan verrattuna 50 % edullisempi, ja kilpailuttajan olisi pitänyt hankintalain mukaisesti ehdottomasti hylätä tarjous tai kysyä syytä huomattavaan hinnaneroon. Hankintayksiköllä on velvollisuus tällaisessa tilanteessa vahvistaa, että hinta on todellinen.
Miten ehkäisette erhekirjoitukset jatkossa?
– Yhtiöllä on takanaan noin 2 000 tarjouskilpailua, eikä virheitä ole aiemmin tapahtunut. Olemme tukeneet Hellin toimintaa ja osoittaneet halukkuutemme neuvotteluratkaisuun tuottamalla päivystyspalvelut kolmen kuukauden ajan raskaalla tappiolla.
Helli kilpailuttaa päivystyksen uudelleen elokuun alussa. Työterveyshuolto- ja vastaanottopalveluiden kilpailutuksen voittanut Coronaria sai Helliltä äskettäin reklamaation. Yhtiö ei ole pystynyt toimittamaan Keski-Karjalaan lääkäreitä sovitusti.
Jaana Ahlblad