Ajan­kohtai­sta

Purkaako ­kirjoitusvirhe ­sopimuksen?

Attendo MedOne voitti Helli-liike­laitoksen järjestämän tarjouskilpailun, mutta yhtiön kerrotaan purkavan sopimuksen ”erhe­kirjoitukseen” vedoten.

Attendo MedOne voitti Helli-liike­laitoksen järjestämän tarjouskilpailun Kiteen terveyskeskuksen lääkäri­päivystyksestä, mutta yhtiön kerrotaan purkavan sopimuksen ”erhe­kirjoitukseen” vedoten.

Toimitusjohtaja Pertti Karjalainen, millainen kirjoitusvirhe on kyseessä?

– Osallistuimme viime syksynä ­kolmeen Hellin asettamaan tarjous­kilpailuun, ja meillä meni hintalaput sekaisin työ­terveyshuollon ja päivystyksen kesken. Kyseessä on inhimillinen virhe. Tarjousten teko on yleensä yhden ihmisen vastuulla.

Riittääkö kirjoitusvirhe sopimuksen purkuun?

– Kun meidät valittiin, huomasimme ja ilmoitimme samana päivänä virheestä. Emme siis allekirjoittaneet sopimusta. Hinta oli muihin tarjouksiin ja markkinahintaan verrattuna 50 % edullisempi, ja kilpailuttajan olisi pitänyt ­hankintalain mukaisesti ehdottomasti hylätä tarjous tai kysyä syytä huomattavaan hinnaneroon. Hankintayksiköllä on velvollisuus tällaisessa tilanteessa vahvistaa, että hinta on todellinen.

Miten ehkäisette erhekirjoitukset jatkossa?

– Yhtiöllä on takanaan noin 2 000 tarjouskilpailua, eikä virheitä ole aiemmin tapahtunut. Olemme ­tuke­neet Hellin toimintaa ja osoittaneet halukkuutemme neuvottelu­ratkai­suun tuottamalla päivystys­palvelut kolmen kuukauden ajan raskaalla tappiolla.

Helli kilpailuttaa päivystyksen uudelleen elokuun alussa. Työterveyshuolto- ja vastaanotto­palveluiden kilpailutuksen voittanut Coronaria sai Helliltä äskettäin reklamaation. Yhtiö ei ole pystynyt toimittamaan Keski-Karjalaan ­lääkäreitä sovitusti.

Jaana Ahlblad

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030