Näin luovit sosiaalisessa mediassa
Sosiaalinen media antaa paljon, mutta siellä voi myös mokata. Hyödy ammatillisesti ja vältä töppäykset asiantuntijaneuvojen avulla.
1. Suojaa yksityisyytesi. Älä laita Facebook-profiiliasi julkiseksi. Voit rajata lukijat julkaisulistoilla.
2. Mieti avoimuuttasi. Harkitse erittäin tarkkaan, mitä kirjoitat potilastyöstä tai työpäivästäsi. Potilaista ei saa ilmetä mitään tunnistettavaa. Muista myös, että yksi puolitutuista lukijoistasi voi olla tuleva työnantajasi. Potilas tai työkaveri voi loukkaantua myös hyvää tarkoittavista jutuista. Ilmaisujasi voidaan käyttää todistusaineistona oikeudessa.
3. Harkitse työminän ja vapaa-ajan minän erottamista. Ammatista on mukava päästä välillä eroon. Facebookissa hyvä idea voi olla oman privaatin profiilisivun lisäksi julkinen page-sivu ammatillista puolta varten. Page-sivulla ei tarvitse olla kaveri kenenkään kanssa, ja kuka tahansa voi tykätä siitä. Näin juttujasi voivat lukea nekin, joiden kanssa et muuten halua olla tekemisissä. Julkisten sivujen käyttö on yleistymässä.
4. Tarkista maineesi. Katso säännöllisesti hakukoneiden avulla, mitä sinusta kirjoitetaan verkossa. Varmista tietojen asiallisuus ja todenperäisyys. Jos et pidä hakutuloksista, vahvista omaa verkkonäkyvyyttäsi esimerkiksi avaamalla Twitter-tili. Twiittaamalla saat omat näkökulmasi esiin. Se on myös oiva apu kansainvälisessä verkostoitumisessa.
5. Pidä raja potilaisiin. Älä ryhdy kaveriksi Facebookissa. Rajatapauksia toki on. Joskus potilaan kanssa voi syntyä ainutlaatuinen ystävyys. Ole johdonmukainen kaverien hyväksymisessä.
6. Jaa linkkejä ja vinkkejä kollegoille. Keskustele toisten sivuilla ja blogeissa. Suosittele kiinnostavia artikkeleita, sivuja, blogeja ja videoita vaikka Twitterissä tai suoraan kollegan Facebook-seinällä, ei sähköpostissa. Näin muutkin voivat hyötyä niistä. Vuorovaikutus auttaa kaikkia. Tekijänoikeudet ovat oma lukunsa, mutta pääsääntöisesti verkossa pätee sama kuin muuallakin.
7. Muista ikuisuus. Tekemisistäsi jää jälki. Julkaisemasi kuvat voivat nolottaa piankin, ja kaikkea ei saa pois.
8. Jaa neuvoja varoen. Pysyttele yleisissä terveysneuvoissa, sillä et varmasti halua kantaa hoidosta vastuuta. Kehota menemään lääkäriin.
9. Pysy omalla koneella. Jos käytät sosiaalista mediaa omiin tarkoituksiisi töissä, huolehdi ettei se haittaa työntekoa. Älä käytä työsähköpostiosoitetta käyttäjätunnuksena tai samoja salasanoja kuin työpaikan tietojärjestelmissä.
10. Ole ystävällinen. Myös silloin, kun olet eri mieltä. Älä kirjoita mitään suutuspäissäsi.
Lähteet: Yhdysvaltain Lääkäriliiton AMA:n ohjeet, Helsingin yliopiston dosentti Eeva Pyörälä, digitaalisen median asiantuntija Tuija Aalto, HUS:n ohjeet ja Lääkäriliiton lakimies Kati Lehtonen.
Maailma on netissä. On tyhmää, jos sitä ei käytä. On hyvä tuoda positiivista materiaalia itsekin. - Eeva Pyörälä
Lue aiheesta myös pääkirjoitus, s. 521.