Lääkäriliitto: Lääketieteen aloituspaikkojen lisääminen vaarantaa opetuksen laadun
Lähivuosina työmarkkinoille tulee vuosittain eläkepoistuma huomioiden nettomääräisesti 300–400 lääkäriä lisää.
Lääkäriliitto on huolissaan aloituspaikkojen määrän lisäämisen vaikutuksista opetuksen laatuun lääketieteellisissä tiedekunnissa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö tiedotti maanantaina, että korkeakoulujen aloituspaikkoja lisätään yli kymmenellätuhannella ensi ja seuraavana vuonna. Lääketieteellisiin tiedekuntiin näistä tulee 50, joista kuusi hammaslääketieteeseen.
– Tämä huolestuttaa opetuksen laadun kannalta, etenkin pienryhmäopetuksen. Jo tälläkin hetkellä Suomen lääketieteelliset tiedekunnat elävät resurssiniukkuudessa, sanoo koulutuspäällikkö Sami Heistaro Lääkäriliitosta.
– Ryhmäkoot ovat liian suuria, jotta opiskelijat varmuudella saisivat riittävästi kliinisten taitojen harjoittelua ohjattuna, hän sanoo.
Erikoistumisvaiheessa uhkaavat valmistuvien määrän kasvaessa erikoistumispaikkojen niukkuus sekä puute ohjauksesta.
Edes mahdollisella resurssilisäyksellä ei opetuksen laatua voi Heistaron näkemyksen mukaan taata.
– Kliinisiä opettajia, opetuspotilaita, tiloja ja muita pienryhmäopetukseen tarvittavia elementtejä ei voi yhtäkkiä vain ottaa jostain, hän sanoo.
Suuret kurssit valmistuvat parissa vuodessa
Lääkäriliitto ei näe perusteita sisäänottomäärien kasvattamiselle. Heistaro muistuttaa, että lääketieteen aloituspaikkojen määrää nostettiin merkittävästi joitakin vuosia sitten. Korkeimmillaan sisäänotto oli vuonna 2016, jolloin lääketieteen opinnot aloitti 757 opiskelijaa.
– Nämä suuret vuosikurssit alkavat valmistua parin vuoden päästä, Heistaro sanoo.
Lisäksi tällä hetkellä yli 1100 suomalaista opiskelee lääketiedettä ulkomaisissa yliopistoissa. Lääkäriliiton tekemän kyselyn mukaan valtaosa heistä aikoo palata kotimaahan työhön ja erikoistumaan.
– Eläkepoistuma huomioiden työmarkkinoille tulee lähivuosina nettomääräisesti noin 300–400 lääkäriä lisää joka vuosi jo nykyisillä koulutusmäärillä, Heistaro muistuttaa.
Hänen mukaansa lisäresurssit pitäisi nyt suunnata erikoistumiskoulutuksen lisäämiseen ja kehittämiseen.