Kriisiapua Internetin välityksellä
Internetistä on vuoden ajan voinut saada henkilökohtaista ammatillista kriisiapua. Kriisikeskus Tukinetistä on hakenut henkilökohtaista apua jo yli 800 asiakasta. Heistä peräti kolme neljäsosaa on naisia.
- Tukinetistä haetaan apua hyvin vaikeisiinkin kriiseihin, kertoo verkkopalveluidean äiti, lääkäri Eeva Suonpää.
Tukinetin perusti Vammalan-Huittisten seudun Mielenterveysseura, jonka toiminnanjohtaja Suonpää on. Tänä keväänä nettiapua antamaan on tullut mukaan kolme uutta kriisikeskusta. Toimintaa rahoittaa Raha-automaattiyhdistys.
Henkilökohtaisen keskusteluavun lisäksi verkkosivuilla voi osallistua keskusteluryhmiin ja etsiä palvelutietokannasta lisää yhteystietoja muihin tukipalveluihin.
Tukinetissä voi käydä verkkokriisikeskuksen kanssa henkilökohtaista keskustelua ongelmistaan aivan nimettömänä. Apu on maksutonta. Asiakkaalle luvataan vastaus viiden vuorokauden kuluessa, mutta käytännössä sen on voinut saada jopa muutamassa tunnissa.
Suonpään mukaan vastaajat ovat alan ammattilaisia.
- Heillä on kaikilla koulutus ja pitkä kokemus kriisityöstä, monilla lisäksi psykoterapiakoulutus, Suonpää kertoo.
Hänen mukaansa myös avun kysyjät vaikuttavat varsin pitkälle koulutetuilta. Tietoturvan takia Tukinetissä ei käytetä sähköpostia, vaan selainohjelmaa.
- Tietoturvaan on panostettu todella paljon. Kaikki tietoliikenne asiakkaan ja verkkokriisikeskuksen välillä on suojattu samantasoisesti kuin pankkien Internet-palveluissa, Eeva Suonpää sanoo.
Vammalan-Huittisten seudun Mielenterveysseura ry sai äskettäin Terve-SOS 2001 -palkinnon Tukinet-toiminnan kehittämisestä.
Tukinet löytyy verkosta osoitteesta www.tukinet.net