Kainuussa sote-uudistus on vanhaa tuttua
Työ vastaanotolla on jo myllätty uuteen uskoon, työnantajan vaihdos tuskin tuo suuria muutoksia.
Kainuussa Suomussalmen terveysaseman kahvipöytäkeskusteluissa ei juuri sote-uudistusta pähkäillä.
– Varmaan ihmiset odottavat, ettei työn tekeminen käytännössä paljon muutu, arvelee apulaisylilääkäri Pertti Pasanen Kainuun soten Suomussalmen terveysasemalta.
Maakunnallinen toimintatapa, sekä perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaalihuollon integraatio ovat Kainuussa tuttuja jo 2000-luvun ensimmäiseltä vuosikymmeneltä alkaen.
Tuolloin perustettiin Kainuun maakunta -kuntayhtymä, jossa kokeiltiin jopa maakuntavaaleja. Maakunta-kuntayhtymän hajottua sen tilalle perustettiin Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä, Kainuun sote.
Työantajan vaihdos tuskin tuo suuria muutoksia
Sote-uudistuksen myötä Suomussalmen terveysaseman henkilökunnan työnantaja vaihtuu Kainuun sotesta Kainuun hyvinvointialueeksi. Välttämättä tämä ei tuo kovin suuria muutoksia.
Jo entuudestaan kaikki ovat Kainuun soten työntekijöitä. Myös esimerkiksi potilastietojärjestelmä on jo vuosia ollut yhteinen kaikilla terveysasemilla ja keskussairaalassa.
– Se on ollut iso etu pitkään. Yhteiseen järjestelmään on kertynyt jo pitkältä ajalta hyvä tietovaranto, Pasanen kertoo.
Toimijat perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa ja sosiaalihuollossa ovat tuttuja toisilleen, ja yhteistyö on vakiintunutta.
– Uskoisin, että perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyö voisi lähentyä ja löytää uusia muotoja, mutta toisaalta sitä työtä tässä pitkään jo tehtykin.
Pasanen on luottavainen tulevaisuuden suhteen. Hän on itse mukana juuri työnsä aloittaneessa hyvinvointialueen väliaikaisessa valmisteluelimessä.
– On hienoa päästä vaikuttamaan suunnitelmiin siitä, miten uudistus Kainuussa etenee.
Asioita tehdään eri tavalla jo nyt
Suomussalmen terveysasemalla sote-uudistukseen valmistautuminen näkyy eniten käynnissä olevan perusterveydenhuollon vastaanoton kehittämishankkeen kautta. Hanke on saanut rahoituksensa Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -toimenpideohjelmasta ja on käytössä Kainuun suurimmilla terveysasemilla. Pasanen uskoo, että suurimmat käytännön työhön vaikuttavat muutokset on hankkeen myötä jo tehty.
Reilu vuosi sitten aloitetussa hankkeessa on muutettu vastaanoton toimintamallia perusteellisesti. Digitaalisia palveluita hyödynnetään enemmän. Potilaat saavat oman hoitajan yhteyshenkilöksi, ja yleensä myös lääkäri on sama.
– Pyrimme parantamaan palveluiden saatavuutta ja hoitosuhteiden jatkuvuutta. Yritämme tunnistaa riskissä olevat potilaat, ja kohdistamme enemmän työaikaa heihin. Talon sisällä asioita tehdään aika eri tavalla kuin ennen.
Hoitosuhteiden jatkuvuutta ja hoidon saatavuutta onkin onnistuttu parantamaan.
– Työpäivän rakenne on muuttunut aika paljon. Hallitsemme päivän kulkua enemmän itse. Lääkärin työn kannalta on iso merkitys, kun voi luottaa, että potilas saa yhteyden uudestaankin.