Hoitomotivaatiota etsitään tunteikkaalla kampanjalla Vain otettu lääke tehoaa
Lehtimainoksessa nainen rutistaa itkien kuolleen miehensä solmiota: Jääräpäisyys sinut tappoi.
Lääketietokeskus on aloittanut Suomen oloissa varsin erilaisen valistuskampanjan, jolla halutaan vaikuttaa ihmisten hoitomyöntyvyyteen.
- Puhuisimme mieluummin hoitomotivaatiosta, sillä myöntyvyys-sanaan yhdistetään helposti vanhahtava määräily ja autoritäärinen hoitokulttuuri, miettii Lääketietokeskuksen toimitusjohtaja Erkki Alanko. Tarkoituksena on viestittää, että vain otettu lääke tehoaa.
-Tuoreen tutkimuksen mukaan kuudella potilaalla kymmenestä verenpaineen hoitotaso on epätyydyttävä. Sekin kertoo, miten vaikeaa ihmisiä on saada käyttämään ohjeiden mukaisesti heille määrättyä lääkehoitoa sekä noudattamaan muita elämäntapaohjeita. Lääkärin pitäisi 15 minuutin vastaanotolla saada ihminen tajuamaan, että nyt otettu verenpainelääke voi pelastaa hänet 20-30 vuoden kuluttua sydänkuolemalta.
-Haluamme tukea lääkärien työtä herättämällä ihmisissä tunteita. Asennemuutokset kun perustuvat tunnetason reagointiin, Alanko muistuttaa.
Lääketietokeskuksessa harkittiin pitkään viestintäkampanjan tyyliä. Itkevä leski on voimakas ja surullisiakin reaktioita synnyttävä kuva. Onhan meistä suomalaisista lähes jokaisella lähipiirissään sydänkuolemia.
- Kysymys on vakavasta asiasta, siksi mainoskin saa olla vakava. Maailma ympärillämme tulvii toinen toistaan rajumpia mainoksia. Hymistely ei ehkä enää tehoa nykyihmiseen. Teetämmekin tietyn ajan kuluttua tutkimuksen siitä, onko kampanjointi huomattu ja miten suomalaiset ovat siihen reagoineet, toimitusjohtaja Erkki Alanko kertoo.