Apotin kasvattamien kuvantamisjonojen purku kestää kesään
Haitat näkyvät sekä radiologien että tutkimuksia tilaavien lääkärien työssä, sanoo diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen.
HUS:n kuvantamistoiminnot ovat hidastuneet potilastietojärjestelmä Apotin käyttöönoton jälkeen.
Järjestelmää on otettu käyttöön HUS Diagnostiikkakeskuksessa lauantaista lähtien.
Vielä lauantaina HUS kertoi käyttöönoton sujuneen suunnitelmien mukaisesti. Hidastumista oli tuolloin havaittu erityisesti Kymsoten alueella.
Kun arki käynnistyi, toiminnot hidastuivat kaikissa HUS:n kuvantamispalveluissa.
Potilaita kehotetaan varautumaan pidentyneisiin odotusaikoihin ja puhelimitse tapahtuvan ajanvarauksen ruuhkautumiseen.
Haitat näkyvät sekä radiologien että tutkimuksia tilaavien lääkärien työssä, sanoo diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen.
Radiologit tuskailevat, kun lausuttavat tutkimukset eivät nouse työlistoille.
Tutkimuksia tilaavien kliinikoiden työtä haittaa, jos potilas ei saa aikaa tutkimuksiin ajallaan.
– Kiireelliset päivystystutkimukset hoidetaan, mutta jos yrität saada potilaalle kontrolliajan parin päivän tai viikon sisään, siinä voi olla haasteita, Lehtonen kuvaa tilannetta.
Kliinikko voi törmätä myös siihen, että kuvat eivät näy järjestelmässä.
Niissä HUS-alueen kunnissa, joissa ei ole Apottia, kuvantamistieto kulkee nyt erityisen huonosti sairaanhoitopiirin ja perusterveydenhuollon välillä.
Lehtonen arvioi, että Apotin akuutit ongelmat ratkeavat lähipäivinä tai ainakin viikon, parin sisään. Tilanne pyritään korjaamaan niin nopeasti kuin pystytään.
– Ei tilanne ole katastrofi, ei niinkään voi sanoa, mutta kieltämättä vaikuttaa tutkimuspalvelujen tuotantoon ja sitä kautta aiheuttaa kiusaa sekä potilaille että tutkimuksia tilaaville lääkäreille.
Jonojen purku menee kesäkuulle
Kuvantamispalveluihin syntyi jonoa jo ennen Apotin käyttöönottoa. Palveluja ajettiin alas runsas viikko ennen käyttöönottoa ja aikoja annettiin vähemmän, jotta henkilökunta saa kouluttautumisaikaa.
Nyt hidastukset pidentävät jonoja lisää.
Kuinka kauan kuvantamisjonon purussa menee?
– Vaikea sanoa tarkkaa arviota, mutta oma toive on, että kesään mennessä saataisiin purettua.
Purkua varten on tehty lisätyöjärjestelyjä.
Apotti ei tällä hetkellä toimita myöskään ajantasaisia tuotantomääriä, joten jonotilannetta ei näe järjestelmästä.
– Tilanteen normalisoitumisen seuranta tapahtuu myös aika paljon käsipelillä eli soitetaan ja kysytään, Lehtonen kertoo.
Tilastotietojen puuttuminen käyttöönoton alussa oli tiedossa etukäteen. Tilanne korjaantuu kesäkuussa.
Testeissä näkyi ongelmia
Kuvantamiseen liittyviä ongelmia tuli esiin testeissä ennen käyttöönottoa.
– Sen takia olin itse sitä mieltä, että käyttöönottoa olisi kannattanut siirtää, että virheet olisi korjattu. Mutta koska käyttöönotto tapahtui yhtaikaa Helsingin kaupungin kanssa, riskit siirtämisestä olisivat olleet isompia, Lehtonen kertoo.
Ilmenneiden ongelmia vuoksi HUS ilmoitti perjantaina vaiheistavansa käyttöönottoa. Ongelmia oli havaittu kuntien ja HUS Diagnostiikkakeskuksen välisen tiedonsiirron järjestelmissä kliinisen fysiologian ja isotooppilääketieteen sekä kliinisen neurofysiologian yksiköissä.
Apotti-järjestelmää on otettu HUS:ssa käyttöön vaiheittain marraskuussa 2018, helmikuussa 2020 ja lokakuussa 2020. HUS Kuvantaminen ottaa Apotti-järjestelmän käyttöön viimeisenä yksikkönä.
Helsinki otti Apotin käyttöön
Apotti-järjestelmä otettiin viikonloppuna käyttöön myös Helsingin, Kauniaisten ja Keravan terveydenhuollossa, kotihoidossa, iäkkäiden palveluissa ja päihdehuollossa. Käyttöönotto koskee noin 15 000:ta Helsingin, Kauniaisten ja Keravan sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijää.
Käyttöönotto on Helsingissä pääosin suunnitelmien mukaisesti, tiedotteessa kerrotaan. Palvelut voivat kuitenkin hidastua.
Ongelmia on ilmennyt esimerkiksi joidenkin asemien itseilmoittautumisautomaateilla.