Terveydenhuolto

Laaja tietoliikennehäiriö vaivasi Päijät-Hämeen hyvinvointialuetta

Lukuisia mahdollisuuksia vaaratapahtumille oli olemassa.

Ulla Toikkanen

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen tietoliikennelaitteessa huomattiin sunnuntain vastaisena yönä vika, joka on haitannut asiakas- ja potilastietojärjestelmän sekä useiden muiden sovellusten käyttöä.

Häiriö on hidastanut merkittävästi palveluita, koska asiakastiedot eivät ole olleet ammattilaisten käytössä. Tietoja jouduttiin kirjaamaan käsin, ja osa ohjelmista ei toiminut ollenkaan.

Häiriö oli laaja-alainen: se alkoi perjantaina 26. toukokuuta kello 23.30. Häiriöitä oli kaikissa osioissa vielä aamulla maanantaina 29. toukokuuta.

Näin kertoo geriatrian ylilääkäri Ulla Helin, joka oli Akuutti24-hallinnon puhelintakapäivystäjänä perjantai-illasta maanantaiaamuun.

LifeCare-potilastietojärjestelmä alkoi toimia 28. toukokuuta kello 17–18. 

– Päivystysalueella häiriö näkyi hankalimmin siinä, että ei päästy katselemaan sähköisiä potilasasiakirjoja eikä Kantaankaan päästy. Laboratorio- ja radiologisia tutkimuksia ei saatu pyydettyä sähköisesti. Käyntitekstit oli kirjoitettava erillisille tallenteille, Helin sanoo. 

Lue myös

Lukuisia mahdollisuuksia vaaratapahtumille oli hänen mukaansa olemassa. Potilaiden läpimenoaika päivystyksessä luonnollisesti piteni.

Kyse oli todella laajasta tietoliikennehäiriöstä, ja LifeCare oli vain osa siitä. Muun muassa potilaskutsut, kamerat ynnä muut eivät toimineet. Siksi asia oli potilastietojärjestelmän häiriöön verraten huomattavasti laajempi.

– Annan suurkiitoksen moniammatilliselle henkilöstöllemme aivan mahtavasta ”kriisiajan toiminnasta” ja hyvässä hengessä tehdystä yhteistyöstä. Suuremmilta katastrofeilta selvittiin henkilöstön ansiokkaan toiminnan avulla.

Kirjoittaja

Ulla Toikkanen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030