Lääkärin työnkuva muuttuu terveysasemien pilotissa
Helsingin Vallilan, Töölön ja Vuosaaren terveysasemilla alkoi viime joulukuussa pilotti, jossa otettiin käyttöön uusia toimintamalleja. Ensi syksynä pilotin on tarkoitus laajentua myös Herttoniemen ja Kallion terveysasemille.
Potilas voi ottaa nyt helposti ja sujuvasti yhteyttä Töölön ja Vallilan terveysasemiin sähköisellä yhteydenottolomakkeella. Vuosaaren potilaat saavat lomakkeen käyttöön maaliskuun viimeisellä viikolla.
Kaikilla kolmella terveysasemalla potilaalle nimetään myös oma yhteyshenkilö, jonka kanssa potilas voi asioida suoraan.
– Yhteyshenkilö koordinoi potilaan palvelut, konsultoi muita ammattilaisia ja osallistuu moniammatilliseen tiimityöhön. Jos potilas tarvitsee paljon terveysaseman palveluja, työtapa on erilainen ja yhteyshenkilönä toimii joku muu kuin lääkäri, kertoo Vallilan terveysaseman ylilääkäri Pia Luukkonen.
Vuosaaren terveysasemalla paljon palvelua tarvitsevat potilaat saivat oman yhteyshenkilön jo viime syksynä.
– Olemme saaneet heidän asioitaan kuntoon ennakoivalla työotteella ja kevyemmillä palveluilla esimerkiksi sähköisen asioinnin kautta. Potilaat osallistuvat oman hoitonsa suunnitteluun yhteyshenkilön kanssa, toteaa ylilääkäri Virpi Jolkkonen Vuosaaren terveysasemalta.
Vuosaaressa on myös kokeiltu pidennettyä aukioloaikaa. Maaliskuusta lähtien on tarjottu eri ammattilaisten vastaanottoaikoja kello 16–20.
Sähköinen asiointi säästää aikaa
Luukkosen ja Jolkkosen mukaan pilotti on lähtenyt hyvin käyntiin. Tavoitteina ovat palvelujen entistä parempi saatavuus, tuottavuus, vaikuttavuus, asiakastyytyväisyys ja henkilöstökokemus.
– Vallilassa vastataan sähköisiin yhteydenottoihin jo samana päivänä, Luukkonen mainitsee.
Lääkäri Ville Salminen Vallilan terveysasemalta toteaa, että potilaat osaavat kertoa aika hyvin oireistaan sähköisessä lomakkeessa. Toisinaan hän joutuu tekemään tarkentavia soittoja potilaalle.
– Sähköinen asiointi on hyvä asia myös lääkärille, sillä aikaa säästyy.
Luukkosen mukaan sähköiset yhteydenotot ovat lisääntyneet koko ajan. Joulukuussa 1 000 uutta potilasta otti sähköisesti yhteyttä Vallilan terveysasemaan, ja tammikuussa määrä oli jo 1 200. Sähköiseen yhteydenottolomakkeeseen lisätään vastaisuudessa myös digitaalinen oirearvio.
Terveysasemiin otetaan edelleen yhteyttä myös puhelimitse. Vallilan, Vuosaaren ja Töölön terveysasemilla on nyt jälleen käytössä takaisinsoittopalvelu, joka on helpottanut puhelinruuhkaa.
Moniammatillinen tiimityö helpottaa lääkärin tehtäviä
Kaikki Vallilan, Vuosaaren ja Töölön terveyskeskuksen työntekijät toimivat moniammatillisissa tiimeissä. Lääkärillä on nyt vahva konsultoiva rooli.
Virpi Jolkkosen mukaan nyt mietitäänkin, kuka on paras palveluntuottaja.
– Monesti potilaan asiat ratkeavat paremmin fysioterapeutin, sosiaalineuvojan tai sairaanhoitajan vastaanotoilla.
Lääkärit Ville Salminen ja Sanna Malinen Vallilan terveysasemalta ja Saara Vuorento sekä Riikka Kemppainen Vuosaaren terveysasemalta painottavat, että uudistus vaatii lääkäriltä ajattelutavan muuttamista.
Vuorennon mukaan myös potilaille pitää opettaa, ettei lääkäri ole ainoa ammattilainen, joka voi hoitaa potilaan asioita.
Kaikkien mielestä tiimityö on helpottanut lääkärin työtä. Hoitaja esimerkiksi kirjaa potilaan esitiedot, ja lääkäri tekee vain täydentäviä kysymyksiä mennessään paikalle.
– Lääkäri voi silloin keskittyä potilaan tutkimiseen ja hoitamiseen, he kuvaavat.
Pia Luukkosen mukaan muutoksen aiheuttamaa ahdistusta pitää kestää itsessä ja muissa sekä nähdä muutosprosessin tarpeellisuus.
– Esimiesten täytyy varautua miettimään sitä, että työntekijöillä on erilainen kyky tehdä työtä uudessa toimintamallissa. Muiden ammattilaisten ammattitaitoon pitää luottaa, sillä kaikki ei mene lääkärin kautta.
Jolkkosen mielestä haasteena on saada myös potilaat ymmärtämään, että uudistukset on tehty palvelun parantamiseksi.
Lue myös Lääkäriliiton neuvottelujohtaja Laura Lindholmin Verkkokommentti aiheesta.